Ako si užiť grilovačku zdravo a bez tráviacich ťažkostí? Návod TU!

Leto je nielen časom dovoleniek a slnenia, ale aj posedenia s priateľmi pri dobrom jedle. Mimoriadne populárne sú grilovačky, kedy sme zvyknutí zasadnúť za plný stôl lahôdok a hostiť sa. Často sa však vraciame domov s pocitom ťažkého brucha a radosť z grilovačky striedajú výčitky svedomia. Ako sa týchto problémov vyvarovať? Ako upraviť jedlo, aby bolo chutné a zdravé? Čítaj v tomto rozhovore so šéfkuchárom :-).

Aké sú podľa vás hlavné zásady zdravého grilovania?

Každé grilovanie je zdravé, pokiaľ sa budeme držať toho, že grilovať sa majú len dobré a kvalitné suroviny a hlavne na kvalitnom grile.

Ktoré druhy mäska sú na grilovanie najvhodnejšie a prečo?

Na grilovanie je najlepšie také mäso, ktoré obsahuje nejaký tuk, aby po grilovaní nebolo mäso suché a zostalo šťavnaté. Tuk je totiž nositeľom chutí.

fitshaker-blog-zdrave-grilovanie2

Čoraz častejšie sa stretávame s nekvalitným mäsom. Ako spoznáme a kde kúpime čerstvé mäsko?

Kvalitné mäso, a to nielen na gril, by nemalo byť čerstvé, ale naopak, malo by byť vyzreté, aby bolo krehké, a tým aj chutnejšie. Kvalitné mäso by nám malo voňať a malo by byť príjemné na pohľad. Kvalitné hovädzie mäso zreje asi 21 dní. Bravčovému stačí oveľa menej, asi tak týždeň.

Vhodné bravčové mäso kúpite u každého dobrého mäsiara, ale kvalitné vyzreté hovädzie mäso by malo byť vákuovo balené. A také dostanete napríklad v Metre alebo niektorých supermarketoch.

Ako mäso pred grilovaním pripraviť? Je vhodné použiť marinády? Ak áno, aké?

Kvalitné mäso nemusíte vopred nijako pripravovať. Stačí, keď ho zabalíte do utierky, aby mohlo zostať vonku mimo chladničky a malo izbovú teplotu, keď ho budete dávať na gril.

Ja osobne na mäso nepoužívam žiadne marinády. Najlepšie vyzdvihne chuť mäsa obyčajná soľ a korenie. Ale, ak máte pocit, že potrebujete mäso okoreniť viac, tak si pripravte zmes korenia bez soli. Soľte len toľko, aby chuť soli neprebila koreniacu zmes na mäse.

fitshaker-blog-zdrave-grilovanie4

Čo robiť, ak chceme žiť zdravo a potrebujeme znížiť množstvo soli? Dá sa vytvoriť chutný pokrm aj keď jej použijeme minimálne?

Soľ je dochucovadlo. Pomáha nám lepšie si vychutnať pripravené jedlo, ale napríklad je skvelá aj na trávenie. Je však dobré myslieť na to, kde všade sa soľ nachádza a používať ju s mierou. Keď ju však už musíte použiť, použite radšej čistú soľ, nie vo forme rôznych dochucovacích zmesí.

Ďalšou témou sú prírodné dochucovadlá. Odporúčate napríklad bylinky? Ak áno, aké sú najvhodnejšie, napr. na podporu trávenia?

Bylinky sú skvelým variantom na spríjemnenie chute jedla a môžete ich pri grilovaní používať. Treba si však pamätať, že všetkého veľa škodí a používať ich s mierou, aby ich chuť a vôňa neboli pri výslednom snažení príliš výrazné.

basil-932079_1280

Na čo si dávať pozor, aby sme pri grilovaní eliminovali množstvo nebezpečných látok?

Základom je kvalitný gril, ktorý má napríklad takzvané Flavorizer Bars, čo sú špeciálne koľajničky na odvádzanie kvapkajúceho tuku z mäsa. Ak na grile len grilujete a neopekáte, je dôležité mať na ňom poklop. Gril totiž nikdy nesmie horieť.

Nie všetci sú milovníkmi mäsa. Čo si môžu ugrilovať vegetariáni, aby sa tiež dobre a výživne najedli?

Pri príprave vegetariánskych jedál na grile platia rovnaké zásady ako pri mäse. Základom sú vhodné a kvalitné suroviny. Nakrájať by ste ich mali na väčšie kúsky, aby ostali pekne šťavnaté a chutné. Grilovať možno prakticky akúkoľvek zeleninu, záleží len na tom ako. Môže to byť napríklad cuketa alebo paprika. Ak hľadáte inšpiráciu, nazrite do kuchárskej knihy Weber, kapitola vegetariánske grilovanie :-).

fitshaker-blog-zdrave-grilovanie1

Máte nejaký tip na chutný nízkokalorický dresing, ktorý sa perfektne hodí ku grilovaným pokrmom?

Tu zasa platí zásada, že všetko by malo byť s mierou. Ak budeme grilovanie brať ako možnosť ochutnať niekoľko druhov pripravených pokrmov, môžete si byť istí, že vám večer bude zle. Preto sa nesnažím hľadať nejaké nízkokalorické varianty, ale dávam si toho na mäso, čo najmenej, aby bol môj kulinársky zážitok, čo najvýraznejší. Samozrejme, že je množstvo rôznych dresingov a príchutí. Od rôznych horčíc až po jogurtové. Ku každému druhu grilovaného mäsa sa hodí niečo iné. K rybám niečo jemnejšie, k hovädzine niečo pikantnejšie. Dresing by však nikdy nemal prebiť chuť mäsa.

Najideálnejšou prílohou sú šaláty, ktoré sú teraz v lete hotovým chuťovým pôžitkom. Aké kombinácie odporúčate na grilovačku?

Šalát je ideálny doplnok ku grilovaniu. Či už ide o listový šalát ochutený dresingom alebo osviežujúce letné uhorkové či melónové šaláty. Kombinovať sa dajú aj chute – napríklad sladká so slanou. Budete prekvapení tým skvelým výsledkom!

Ako si užiť grilovačku bez tráviacich ťažkostí? Máte nejaké odporúčania?

Základom je neprejesť sa! To sa, bohužiaľ, stáva veľmi často. Ľudia si myslia, že keď už grilujú, musia pripraviť aspoň 4 druhy mäsa, ku každému prílohu a ešte 5 rôznych šalátov. A, že to všetko musia zjesť! Výsledkom sú potom tráviace ťažkosti. Keď už chcete pripraviť viac druhov pokrmov, vhodné je skombinovať mäso s nejakým druhom grilovanej zeleniny alebo ovocia. Vyskúšať môžete napríklad grilovaný ananás. Skvelo chutí a je aj zdraviu prospešný!

salad-791891_1280

10 zásad zdravého grilovania:

1. vyberáme si kvalitné druhy mäska, negrilujeme mrazené mäsá,

2. grilujeme čerstvé ryby – ak máme mrazené, tak ich necháme najskôr dobre rozmraziť,

3. ak používame marinádu, pripravíme si ju doma a bez soli (napr. olivový olej, cesnak, kurkuma, čierne korenie, mletá rasca a i.), nekupujte hotové marinády alebo všelijaké dopredu pripravené zmesi,

4. pri grilovaní už mäso nepotierame marinádou,

5. dresing si taktiež pripravujeme doma (biely jogurt, môžete vyskúšať aj ovčí, či kozí, soľ, rôzne koreniny, cesnak a bylinky),

6. mäso solíme až po ugrilovaní, aby nestratilo svoju šťavnatosť,

7. ku grilovanému mäsku si vždy pridáme kopec zeleniny, ktorá je čerstvá, napr. v podobe rôznych druhov šalátov,

8. používame bylinky (najlepšie čerstvé) buď do šalátov, ktoré budeme servírovať k mäsu alebo priamo po ugrilovaní – mäsko/ryby/zeleninu bylinkami posypeme (rozmarín, petržlenová vňaťka, oregano, estragón, tymián, bazalka, šalvia, pažítka, koriander, vňaťka mladej cibuľky a i.) – zlepšujú trávenie a znižujú negatívny dopad grilovaných pochúťok na naše zdravie, rovnako ako rôzne koreniny a skvelá je cibuľa a cesnak,

9. grilovať by sme mali pri nižšej teplote a krátko,

10. myslime na striedmosť v konzumácii, aby nedošlo k prejedeniu sa.

meat-1440105_1280

Za odpovede ďakujeme šéfkuchárovi spoločnosti Weber – Stephen, pánovi Davidovi Izákovi. Užite si grilovačku s dobrým jedlom bez pocitu ťažkého brucha :-).

 

Kto je David Izák, šéfkuchár spoločnosti Weber – Stephen?

Pre toto krásne remeslo, byť kuchárom, sa rozhodol už na základnej škole a varenie je pre neho dodnes srdcovou záležitosťou. Variť začínal ešte za Husáka, keď zbieral skúsenosti v podnikoch vtedajšieho RaJa. David je vyštudovaný kuchár – čašník, má 15-ročné skúsenosti z odboru – napr. aj pri práci s pánom Romanom Vaňkom v Pražskom kulinárskom inštitúte, kde ako odborný asistent pracoval pri väčšine kurzov. V súčasnej dobe úzko spolupracuje so spoločnosťou Weber-Stephen, kde pôsobí na pozícii stáleho šéfkuchára. Vedie stále kurzy grilovania “Weber Grill Seminar Live”, pri ktorých s kolegom prídu za vami napríklad aj na koniec Slovenska. Ďalej tiež vedie kurzy “Weber Grill Academy Original” v reštaurácii Pod Zámkom v Průhoniciach.

 

fitshaker-blog-zdrave-grilovanie5

 

 

Romana Cibulková

Milujem poctivé veci, nechávam sa inšpirovať šikovnými ľuďmi a bavím sa knižkami, varením a ďalšími maličkosťami, ktoré prináša každý deň. Robím veci, ktoré mi prinášajú radosť a tie zvyšné obmedzujem na minimum. :-) Som veľký fanúšik dobrého jedla, kvalitných potravín, pozitívneho myslenia a všetkého zdravého. A myšlienky z týchto oblastí budem s vami rada zdieľať.
Romana Cibulková

Článok bol pridaný dňa 15/07/2016 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Romana Cibulková

Komentáre