8 tipov, vďaka ktorým bude behanie v zime príjemnejšie

Vonku je už vyše mesiaca pod nulou. Chodníky zľadovatené, ľudia zabambušení až po nos. Teba už bežiaci pás nudí aj napriek chladným podmienkam, máš chuť si obuť tenisky a vybehnúť von. Lenže behanie v zime je náročné a neochorieť popri tréningoch je umenie. Dáme ti tipy na to, aby sa beh v zime stal pre teba príjemnejším a udržal ťa v kondícii.

1. Namotivuj sa!

Buď sa s niekým dohodni alebo si na začiatku dňa naplánuj bežecký tréning a teš sa naň. Mysli na to, ako ti bude perfektne teplo, keď sa rozbehneš, namiesto toho, že budeš doma zabalená do deky. Gaučoví atléti nie sú v kurze :-).

2. Nohy v teple

Ak je vonku sneh a čľapkanica, musíš sa vyzbrojiť do vlhka. Tenisky s nepremokavou membránou a protišmykovou podrážkou sú v tomto prípade nutnosťou. Nechceš si ublížiť, preto dbaj na svoju bezpečnosť. Odporúčame aj teplejšie bežecké ponožky, ktoré udržia dlhšie tvoje nohy v teple a behanie v zime bude o čosi teplejšie.

3. Dobre sa obleč

V zime je veľmi obtiažne presne odhadnúť vrstvy. Každé telo reaguje inak. Cieľom je, aby si sa nespotila priveľmi, ale aby ti ani nebolo zima. Odporúčam určite čiapku a šál, pretože najviac tepla uniká cez hlavu a krk. Pomôžu aj rukavice, pretože tie si ľahko dáš dole i počas behu, ak by ti bolo až príliš teplo. Dobre odvetráva aj rozopnutie zipsu na bunde, avšak podmienkou je mať šál a nevystavovať nepokryté telo zime. Službu ti urobí aj tunel cez ústa, dýchať musíš predovšetkým nosom.

4. Reflexné prvky

Nezabudni sa zabezpečiť aj proti tme. Čelovka, odrazky, špeciálne náramky, ktoré odrážajú svetlo. To všetko musíš mať so sebou, aby ťa ostatní videli, najmä motoristi, keď bežíš v tme. Niektoré športové odevy to majú aplikované už na samotnom materiáli, no pre istotu to skontroluj, než odídeš. Bezpečnosť je prvoradá.

 

5. Zahrej sa

Dynamický strečing, rýchla chôdza a zahriatie svalov je v zime dôležitejšie ako kedykoľvek počas roka. Svaly sú tuhé a dlhšie trvá, kým naberú tempo. Nepodceňuj preto prípravu.

6. Zabudni na rýchlosť

Sústreď sa viac na techniku a správne dýchanie ako na rýchlosť. Radšej našľapuj do stredu chodidla a dobre sa na to sústreď. Rýchlosť naberieš na jar. Ak je príliš zima, a nemôžeš si dopriať beh počas obeda, kedy je teplota vzduchu najvyššia, rozdeľ si to. Ráno si daj polhodinu a večer tiež. Tak budeš mať splnený plán, hoci je vonku mínus päť.

7. Mokrý odev ihneď dolu!

Akonáhle zastavíš, telesná teplota ide rýchlo dole. Musíš sa presunúť okamžite do tepla a vyzliecť mokré oblečenie, od hlavy až po päty. Mokré vlasy vysuš uterákom, daj si horúcu sprchu a vypi niečo teplé. Vyhneš sa tak prechladnutiu.

8. Začiatočníci opatrne

Ak si bežec – začiatočník, s behom v zime narábaj opatrne. Treba plynule pridávať minútu po minúte už od jesene. Pravidelná a systematická bežecká príprava nepozná počasie. To však platí iba pre tých, ktorí už zodrali nejedny bežecké tenisky. A výhody? Na jarných pretekoch, ktoré štartujú už koncom marca, budeš kondične pripravená tak, že ostatným v dave ukážeš už len super pozadie. A to je skvelá motivácia, no nie?

 

Tak smelo do toho! Skamaráť sa so snehom, dažďom a vetrom. Veď nie je zlé počasie, iba zlé oblečenie. Držím palce, si žena zo železa!

zdravé recepty

 

Tu nájdeš ďalšie informácie, ktoré ti pomôžu k lepším výsledkom v behu:

Ako začať behať v 4 jednoduchých krokoch

Prečo sa hýbať aspoň 30 minút denne? Dôvody, ktoré presvedčia aj teba!

“Beh milujem, pretože vďaka nemu dosiahnem, čo si zaumienim.” Rozhovor s bežkyňou

Adela Jasenovcová

Mama dvoch dcér, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia “čo si pipi?!”, práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku a certifikát z učiteľského tréningu aštánga jogy od Jara Páveka. Vypínam pri joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Venujem sa literárnej tvorbe, veľa čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami. V januári 2018 mi vychádza knižný debut pod názvom Denník aktívnej matky.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 04/02/2017 a zaradený do kategórie: CvičenieZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová

Komentáre