5 spôsobov ako trénovať vďačnosť a byť tak v živote viac šťastný

Jednou z ľudských vlastností je, že berieme to, čo nás robí šťastnými, postupne za samozrejmosť. Ruže v parku, detský smiech, slnečné lúče na tvári, priateľský rozhovor. Čo nám bráni prežívať plnšie a farebnejšie náš svet každý jeden deň? S väčším záujmom, autentickejšie?

Čo je to vlastne vďačnosť?

Vďačnosť je mentálno-emočná kvalita, ktorú kultivujeme vedomým zameriavaním sa na to, čo je dobré v našom živote (a teda nie na to, čo nám v živote chýba). Je dôležité na sebe pracovať a rozpoznať oblasti, v ktorých chceme vidieť zmenu a posun, ale pre naše psychické zdravie je tiež nesmierne dôležité vedieť sa zastaviť a poďakovať.

Je už množstvo výskumov, ktoré ukazujú súvislosť medzi vďačnosťou a spokojnosťou. Ľudia, ktorí sú pravidelne vďační, pociťujú viac pozitívnych emócií, budujú pevnejšie vzťahy, majú lepšie zdravie, lepší spánok, lepšie znášajú náročnejšie situácie, dokonca majú lepšiu motiváciu do cvičenia. (Je ale tiež dokázané, že sú aj ľudia, ktorým sa s vďačnosťou nedvíha osobná spokojnosť. Predpokladá sa, že tu zohráva dôležitú úlohu tiež emočná vyzretosť a schopnosť autenticky vďaku v sebe precítiť.)

dakujem

 

Čo sa naozaj deje v našom mozgu a v tele, keď sme vďační?

Keď sme vďační, náš mozog dostáva veľkú dávku serotonínu, ktorý je zodpovedný za zlepšenie nálady, spokojnosti, spánku, ale aj za zníženie pocitu úzkosti či depresie. Taktiež trénovaním vďačnosti stimulujeme v mozgu oblasti, ktoré sú zodpovedné za reguláciu emócií, bolesti, ale tiež uvoľnenie stresu. Predpokladá sa, že práve tieto faktory (ako zníženie stresu, zlepšenie spánku a nálady (pri trénovaní vďačnosti)) v dlhodobom meradle naakumulovane podporujú našu spokojnosť so životom.

Pre mnohých z nás, vďačnosť nie je niečo samozrejmé. Tak ako so všetkým, aj schopnosti byť vďačný sa učíme – ako inak, pravidelným “trénovaním”. Tak isto ako niekoľkokrát do týždňa posilňujeme svalové partie tela, tak isto môžeme “posilňovať” v sebe aj vďačnosť pravidelným opakovaním, aby sa tento prístup stal čím skôr prirodzenou súčasťou nášho pohľadu na svet. Či už každé ráno alebo aspoň niekoľkokrát do týždňa, je dobré si nájsť svoj čas.

tipy

 

Akými spôsobmi môžeme vďačnosť trénovať?

# 1: Denná rutina

a) ranná verzia

Každé ráno si nájdi tichú chvíľku, stačí 5 minút, kedy si hovoríš v hlave alebo píšeš na papier všetko, za čo si vďačná – udalosti z posledných dní, z minulosti, z prítomnosti.

b) večerná verzia

Každý večer si nájdi tichý moment, v ktorom poďakuješ za aspoň 3 momenty, stretnutia, veci z uplynulého dňa.

 

# 2: List priateľovi

Raz za čas, môžeš napísať list priateľovi, ktorý pre teba niečo znamená a poďakovať mu v ňom za všetko, v čom obohatil tvoj život a všetko, pre čo si ho ceníš. Ideálne je mu tento list aj poslať alebo doniesť – a môžeš mu aj osobne prečítať :-). (Zopakuj po čase s ďalšími priateľmi.)

Máš obavu, že kamarát sa bude cítiť divne, ak dostane takýto list? Opak je pravdou. Výskumy dokazujú, že naše obavy tu nie sú na mieste a ľudia práveže veľmi oceňujú takéto srdečné listy.

ako byt stastny

 

# 3: List sebe samej

Občas je dobré napísať list vďačnosti samej sebe. Na chvíľku odložiť vnútorné negatívne komenty a zameriať sa na to dobré. Za čo som sebe vďačná v mojom živote? Ktoré rozhodnutia, kroky, situácie ma posunuli dobrým smerom? Na ktoré kvality seba som hrdá? A pod.

list

 

# 4: Častejšie ďakovať ľuďom okolo nás

Nebrať nič ako samozrejmosť. Poďakovať častejšie (ale možno ešte dôležitejšie – úprimnejšie, nielen ako frázu) kolegom, deťom, partnerom, predavačom, … pri “bežných” každodenných činnostiach.

 

# 5: Pridať vďačnosť do svojej mindfulness meditácie alebo relaxácie

Ak už medituješ, alebo aspoň relaxuješ – a prechádzaš si pozornosťou telo, môžeš okrem pozornosti pridať vďačnosť, napr.: „Ďakujem za svoje zdravé nohy, že ma každý deň nesú mojím životom. Ďakujem za moje ruky, že mi umožňujú dotyk s druhými a so svetom, že mi umožňujú tvoriť a variť…Ďakujem za slnko na mojej koži, …“

mindfulness

Trénovať vďačnosť stojí za malý experiment :-). Je to len pár minút tvojho dňa, ktoré mu však môžu priniesť úplne nový nádych. A tie benefity v dlhodobom horizonte sú tiež veľmi lákavé :-). V sobotu 21.9.2019 je Svetový deň vďačnosti. Dobrý dôvod na to, skúsiť si niektorý z 5 krokov a sama na sebe zistiť, čo s tebou prístup vďačnosti robí.

 

Na krátku rekapituláciu a motiváciu si môžeš pozrieť aj toto video. Ak aj nevieš po anglicky, emócie z neho určite vycítiš. ;-)

 

Ak chceš pracovať na sebe a posúvať sa v sebarozvoji ďalej, prihlás sa do našej novej výzvy Harmónia tela a duše. Čaká ťa 40 dní plných sebaobjavovania, kde budú okrem zaujímavých tém pripravené 5x do týždňa aj videá jogy alebo pilatesu na cvičenia s profi trénerkami. 

výzva

 

Trénovať vďačnosť sa môžeš učiť aj v programe Harmonická výzva, ktorý nájdeš medzi cvičeniami na Fitshakeri. Čo o výzve hovoria jej účastníčky?

Ako pomohla pani Ľubici výzva Harmónia tela a duše?

Vďačnosti sa vo výzve priučila aj Veronika

Pani Danke pomohla harmonická výzva v náročnom životnom obodbí

 

Článok sa opieral o výskumy z nasledujúcich zdrojov:

https://www.health.harvard.edu/mind-and-mood/in-praise-of-gratitude

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mindful-anger/201807/science-proves-gratitude-is-key-well-being

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/what_can_the_brain_reveal_about_gratitude

Andrea Peniaková

Som inštruktorkou cvičení Pilates a Mindfulness Yoga v Bratislave (www.peniakova.com, www.fb.com/cviceniaba). Zacvičiť si so mnou môžeš ale aj cez Fitshaker. :-)
Tiež som lektorkou cvičenia BabyBalance, ktoré je určené pre maminy s deťmi do 3 rokov a ktoré učí správne a hravo stimulovať dieťa po všetkých stránkach. Môj život ma baví a snažím sa žiť úprimne, s radosťou a ľudsky. Tiež sa usilujem žiť s vďačnosťou za to čo už mám, zatiaľ čo pracujem na tom, čo chcem zmeniť a dosiahnuť.
Andrea Peniaková

Článok bol pridaný dňa 19/09/2019 a zaradený do kategórie: Sebarozvoj a motivácia   |   Autor: Andrea Peniaková

Komentáre