Som vegetariánka, ako to môže ovplyvniť moje tehotenstvo?

Vegetariánstvo u nastávajúcich mamičiek je pomerne diskutovaná téma, na ktorej sa často nevedia zhodnúť ani odborníci. Zatiaľ čo niektorí nevidia v bezmäsitej strave žiadny problém, iní odporúčajú zjesť aspoň 2x týždenne kúsok ryby. Z lekárskeho hľadiska sa však vegetariánstvo tehotným ženám neodporúča, najmä jeho prísnejšie formy. Tak či tak, vegetariánstvo je vo finále tvojou voľbou. Je však potrebné si uvedomiť, že v okamihu, keď v sebe nosíš ďalší život, si zodpovedná nielen za seba, ale aj za neho. Poďme sa teda pozrieť na vegetariánstvo viac zblízka a povedať si, aké možné riziká sú s ním v súvislosti s tehotenstvom spojené.

Formy vegetariánstva

Vegetariánstvo má niekoľko rôznych foriem. K tým voľnejším patria:

  • demi vegetariáni (tí konzumujú prevažne vegetariánsku stravu, ale v obmedzenej miere aj mäso, väčšinou v BIO kvalite)
  • pesce vegetariáni (nejedia mäso, ale ryby áno)

Ďalším typom sú:

  • lakto-ovo vegetariáni (jedia mliečne výrobky a vajcia)
  • lakto-vegetariáni (zo živočíšnych produktov konzumujú len mlieko a mliečne výrobky)
  • ovo-vegetariáni (zo živočíšnych produktov tolerujú iba vajcia)

frutariani

Za vegánov sú označovaní všetci, ktorí zo svojho jedálnička vylučujú všetky živočíšne produkty (mäso, vajcia, mlieko a mliečne výrobky a niekedy aj med). Ide už o pomerne “prísnu variantu” vegetariánstva.

Podobne je na tom frutariánstvo. Strava frutariáni obsahuje iba surové plody rastlín, ktorých konzumácia nezničí celú rastlinu – teda najmä ovocie, orechy, oleje a niektoré druhy zeleniny (paradajky, uhorky, a pod). Naopak odmietajú jesť obilie, listovú a koreňovú zeleninu.

Asi najstriktnejším typom vegetariánstva je vitariánstvo. Ide o kombináciu vegánstva a tzv. RAW stravy, ktorá nedovoľuje úpravu potravín pri teplote vyššej ako 48°C.

tehotenstvo a vegetarianstvo

Prečo niekto neje mäso a živočíšne potraviny?

Dôvodov, prečo človek prestane jesť mäsitú stravu je veľa (od etických, ekologických, cez ekonomické, náboženské, zdravotné, až po kultúrne podmienené). Niektoré sa môžu rôzne vzájomne prelínať. V podstate možno povedať, že vegetariánstvo sa netýka len jedla, ale ide o celkový životný štýl, ktorý zasahuje aj do oblasti kozmetiky, oblečenia, bývania a pod.

trh so zeleninou

Výhody a nevýhody vegetariánskej stravy

Vegetariánska strava má mnoho predností:

  • pokles krvného tlaku
  • nižší výskyt obezity
  • nižší výskyt civilizačných chorôb
  • nižší výskyt kardiovaskulárnych a nádorových ochorení

V období gravidity prevažujú skôr jej nevýhody, a to v podobe nedostatku niektorých živín. Čím je forma vegetariánstva striktnejšia, tým riziko stúpa. Ako povedal gastroenterológ a nutricionista doc. MUDr. Pavel Kohout, Ph. D .:

“Ak sa jedná o lakto-ovo vegetariánky s dostatočným prívodom kvalitnej bielkoviny vo vajciach a mliečnych výrobkoch, možno tento typ stravy tolerovať, ale u prísnejších formách vegetariánstva a vegánok ide už o veľké riziko”.

zena caka dieta

Medzi hlavné dôvody, prečo nie je táto strava doporučovaná tehotným a dojčiacim ženám, patria najmä nedostatočný prísun železa, kyseliny listovej, zinku, vitamínu D a omega 3 mastných kyselín. Ak navyše ide o prísnejšiu formu – vegánstvo, pridáva sa ešte riziko podvýživy, nedostatku vápnika a vitamínu B12.

Suplementácia vitamínom B12 je v tomto prípade obzvlášť dôležitá, aby bol zaistený správny rozvoj mozgu plodu. Odporúčaná dávka je 2μg denne. Dieťa je totiž v tomto okamihu oveľa citlivejšie na nedostatok B12 než jeho matka.

Problém býva, ako som už uvádzala vyššie, aj s vitamínom D (denný príjem by mal byť 400IU), železom a zinkom (denná dávka by mala byť 15 mg) a v neposlednom rade aj s vápnikom. Jeho denná dávka by mala činiť 300 – 600 mg a okrem toho je vhodné ho dopĺňať aj z iných, nemliečnych zdrojov (napr. z lieskových orieškov, mandlí, sójového mlieka a syrov).

Nastávajúce mamičky preferujúce alternatívny spôsob stravovania, ktorým vegetariánstvo a vegánstvo celkom určite je, by mali dbať jednak na dostatočný denný príjem energie a aj na množstvo bielkovín. Tie by mali byť vhodne skombinované zo strukovín, obilnín, orechov a rastlinných náhrad mäsa, aby bolo v strave zastúpené celé aminokyselinové spektrum.

ovocie na ranajky

Záverečné rady a tipy

Ak sa ako nastávajúca mamička predsa len rozhodneš stravovať týmto spôsobom, tak aj napriek tomu, že sa pritom budeš držať vyššie uvedených odporúčaní, stále je potrebné mať na mysli, že vegetariánstvo, najmä jeho extrémne podoby, sú pre vývoj plodu značne rizikové a môžu viesť aj vyššiemu riziku potratov, prípadne k zdravotným problémom u dieťatka.

Informuj sa preto vopred u svojho ošetrujúceho lekára – gynekológa, a neskôr aj u svojho pôrodníka. Nie preto, aby ti tvoj prístup vyhovárali, ale preto, aby pravidelne dohliadali na to, či tebe ani bábätku nič podstatné z vitamínov a živín nechýba. Prípadne ti poradí vhodné náhrady.

Verím, že budeš mať príjemný priebeh tehotenstva a krásny pôrod!

 

Ak hľadáš zaujímavé recepty pre vegatariánov, pozri aj sem:

Pečené bataty s čerstvými zrelými figami

Zeleninové Ratatouille s paradajkami a cviklou

Fašírky z nivy, mrkvy, cvikle a tofu s bulgurom

Lea Vršecká

Článok bol pridaný dňa 04/05/2017 a zaradený do kategórie: StravovanieTehotenstvo   |   Autor: Lea Vršecká

Komentáre