Snažiť sa schudnúť nie je sebecké

Mala si už niekedy pri chudnutí pocit, že si sebecká? Že by si namiesto cvičenia mala radšej písať úlohy so synom, alebo žehliť manželovi nohavice?

Nedávno mi Zuzka – jedna z mojich klientiek – povedala, že má problém nájsť si viac času len pre seba a na chudnutie. Vedela, že to potrebuje. Vedela, že sa jej nepodarí schudnúť, ak to neurobí. Ale napísala mi toto:

„Máš pravdu, veľkú pravdu. Ale ako to mám dosiahnuť? Ja som proste nastavená tak, že som v prvom rade matka, potom manželka a až potom ďaleko ďaleko ja.“

-Zuzka

Veľa mamičiek je na tom rovnako ako Zuzka. Začnú s chudnutím, ale postupne si každá z nich uvedomí, že ak chce byť štíhlejšou, potrebuje viac času len pre seba. 

Lenže venovať viac času sebe = znamená venovať menej času domácnosti a iným ľuďom. A tak začnú mať pocity viny, že chudnutím myslia len na seba a že zanedbávajú rodinu. Skončí to tým, že chudnutie sa odkladá na neurčito, a Orbitrek ostane stáť v izbe slúžiaci ako stojan na šaty. Nadváha ich stále ubíja a vidia to pri pohybe, pri hraní so synom a aj v očiach manžela. Ale každý ich ďalší pokus stroskotá na tom istom: „Rodina je pre mňa najdôležitejšia.“

Zuzka (a veľa iných žien) si však neuvedomuje, že práve jej chudnutie a zmena životného štýlu sú jednou z najlepších vecí, ktoré môže pre svoje deti a manžela urobiť.

Poďme sa na to pozrieť trochu bližšie. 

rodina je zaklad

 

# 1: Deti potrebujú, aby si sa cítila dobre

Vráťme sa znova k Zuzke a k jej prioritám: deťom a manželovi. Pre Zuzku je najdôležitejšie, aby sa jej deti a manžel mali dobre. Aby bolo o nich postarané. Aby im nič nechýbalo. 

Ale Zuzka sa na to zabúda pozrieť z ich strany. Zabúda na to, že pre jej deti je 100x dôležitejšie to, aby mali veselú usmievavú mamku, ktorá sa s nimi bude cez prázdniny naháňať – ako keby mali mať ďalšie hračky, či dokonale vyupratovanú domácnosť, zatiaľ čo mama leží na posteli, lebo má problémy s chrbticou.

A zabúda na to, že aj pre manžela je 100x dôležitejšie to, aby mala dobrú náladu a cítila sa sebavedomo – ako keby mal mať nonstop vyžehlené tričká, zatiaľ čo ona bude vystresovaná a nervózna, pretože je nespokojná sama so sebou.

Keď sa snažíme venovať viac času rodine, ale išlo by to na úkor starostlivosti o telo, často by sme ten čas aj tak strávili spoločným pozeraním TV:

  • pretože pri naháňačke s deťmi by sme nestíhali;
  • pretože pri akomkoľvek športe by sme boli zadychčaní do dvoch minút;
  • pretože pri ďalších aktivitách ako je kino, divadlo, aquapark, alebo víkendový pobyt v Tatrách – by sme sa so svojou postavou necítili dobre a tak sa im vyhýbame.

Vidíš?

Nie je to len o čase. Je to aj o tom, ako ho môžeme využiť. A tých možností je pri nadváhe alebo zdravotných problémoch dosť málo. Ale to nie je to najdôležitejšie na čo Zuzka zabúda.

ako začať chudnúť

 

# 2: Deti potrebujú, aby tvoje telo fungovalo

Druhá vec, na ktorú Zuzka zabúda je to, že ak sa nepostará o svoje telo, nebude schopná starať sa ani o iných.

Podľa mňa je super, že je ochotná obetovať všetok svoj čas, energiu a pozornosť pre niečo zmysluplnejšie – pre svoju rodinu. Ale otázkou je: Ako dlho?“

Mať takýto úmysel je skvelé, ale na to, aby sme dokázali druhým pomôcť, aby sme sa dokázali postarať o deti, rodinu a domácnosť – potrebujeme mať telo, čo funguje.

  • Je ťažké starať sa o druhých, ak sa kvôli bolestiam chrbta nedokážeme ani len zohnúť.
  • Je ťažké dávať pozor na deti, ak za nimi nevládzeme pobehnúť.
  • A je ťažké vytvoriť doma pokojné prostredie, v ktorom by sa rodina cítila bezpečne, ak sme kvôli nadváhe nespokojnými a necítime sa dobre vo svojom tele.

A to ešte nehovorím o cukrovke a ďalších zdravotných problémoch, ktoré sa neskôr objavia. Nadváha bohužiaľ nie je len estetický problém. Je to varovanie, ako blikajúce červené kontrolky, že niečo nie je v poriadku a že ak to nezmeníme, bude zle.

Všimni si, čo mi napísala klientka Ivka, predtým, ako sme spolu začali pracovať:

Zlyhanie srdca v 31 rokoch?! A navyše, keď máš 7 ročnú dcéru?!

Aj to je jedným z dôvodov, prečo ti o tom teraz hovorím. Aby si nemala pocit viny, keď sa venuješ svojmu telu a zdraviu.

Úplne chápem, ak sa chceš postarať o rodinu, čo najlepšie – ale pozri: 

Ako tu chceme byť pre svoje deti, ak budeme mať takéto zdravotné problémy? A ako im chceme pomôcť, ak nebudeme vedieť pomôcť ani sebe?

Možno si ešte pamätáš tú reklamu na Coldrex, kde ich slogan znel: „Chrániť môžu len silní!“. Myslím, že to vystihli celkom presne. Skrátka, naše telo má nejaké potreby a tie sa dajú ignorovať len určitý čas, kým neprídu následky.

ako schudnut po porode

 

# 3: Deti si z teba berú príklad

A ešte je tu tretia vec, ktorá Zuzke uniká:

Naše správanie má na deti obrovský vplyv.

Mám 3-ročného synovca, ktorý je celý “traktor sem – traktor tam”. Prečo? Pretože vyrastá v takom prostredí. Chce byť ako ocko. A všetko po ňom opakuje. Deti sú niekedy skvelým zrkadlom, pretože doslova kopírujú to, čo vidia robiť nás. Niekedy sa dokonca hneváme na deti za správanie, ktoré sa naučili od nás.

Ak máš doma malú princeznú (alebo princa) mysli na to, že 90% vecí o živote sa v tomto veku učí práve od teba. Aj to, čo a ako jesť. Aj to, či je “normálne” pravidelne cvičiť, alebo mať nonstop zapnutú TV. Máš doma dve zvedavé očká, ktoré sledujú každý tvoj pohyb a chcú opakovať. Mysli na to, že ideš príkladom, či chceš alebo nie. 

chcem schudnúť

 

# 4: Starať sa o seba nie je sebecké, je to nevyhnutné

Mnoho žienok, ktoré sa pokúšajú schudnúť, vidia svoju snahu takto: „Ak venujem čas sebe, nevenujem ho rodine. A to je sebecké.“

A tak každú hodinku pre seba vnímajú ako keby niečo ubrali rodine.

V skutočnosti je to však presne naopak. Tým, že sa o seba staráš, pridávaš svojej rodine viac! 

  • Svojej dcérke ideš skvelým príkladom a ženským vzorom.
  • Svojmu synovi vytváraš nezabudnuteľné zážitky tým, že žijete aktívne a nielen doma v obývačke.
  • A svojmu manželovi si tou najlepšou manželkou, akou môžeš byť = šťastnejšou a spokojnejšou ženou, ktorá doma nekričí pre každú blbosť a na ktorej ide manžel oči nechať.

A preto ti navrhujem iný pohľad na chudnutie. Kedykoľvek budeš mať pocit, že svojím chudnutím “obmedzuješ rodinu”, pripomeň si toto:

„Na to, aby som sa dokázala postarať o deti a rodinu = potrebujem telo, čo funguje.

A na to, aby som mala telo, čo funguje = sa oň potrebujem pravidelne starať.“

cvičenie na doma pre ženy

 

Čo sa stane po prečítaní článku, ako je tento?

Na prvý pohľad nič. Súhlasíme s tým, no aj tak dnes večer uprednostníme upratovanie pred cvičením. Ale to je OK. Nečakám, že sa to u teba zmení z minúty na minútu.

Ak ti tento článok dáva zmysel, tam vnútri v tvojej hlavičke sa veci už dali do pohybu. Je to ako keď zasadíme semienka ovocného stromu do svoje záhradky. Jasné, že ani zajtra, ani pozajtra nie je vidieť rozdiel. Ale to neznamená, že sa nič nezmenilo. Stromček bude pomaly rásť a po nejakom čase bude pre teba úplne samozrejmé starať sa o seba bez pocitu viny. 

Postupne sa naučíš pri menej podstatných veciach povedať rodine “malé nie” – aby si im neskôr mohla pri tých skutočne dôležitých veciach povedať “veľké ÁNO”.

Čítaj si tento článok častejšie a začneš veci vidieť inými očami:

Keď sa staráš o svoje telo, nie si sebecká mama. Si zodpovedná mama.

Nikdy pri cvičení a chudnutí nemaj pocit viny. Robíš to z lásky k nim.

ako schudnut cvicenim doma

P.S.: Stále pri chudnutí zlyhávaš? Možno si len nebola dostatočne pripravená. Získaj zdarma môj návod: „Ako schudnúť svojich prvých 10 kíl – a to aj bez hladovania a počítania kalórií“, ktorý ti ukáže, ako začať s chudnutím tak, aby si v tom vydržala a dotiahla to tentokrát až do konca.

 

Vieš čo je super? Že ti stačí venovať cvičeniu dokopy 30 minút. Nemusíš nikam dochádzať a ukracovať seba a rodinu o drahocenný čas. Vďaka nášmu online fitku Fitshaker.sk, si môžeš zacvičiť so špičkovými trénermi priamo vo svojej obývačke v čase,ktorý tebe vyhovuje úplne najviac:

schudnut

 

Prečítaj si aj:

Aký vplyv má naše prostredie na to, ako sa nám darí v chudnutí? A čo urobiť, aby sa nám darilo ešte viac?

Ako nájsť motiváciu na cvičenie aj vtedy, keď je vonku hnusne a my by sme najradšej preležali celý deň v posteli?

2 najčastejšie problémy, prečo nepociťujeme progres v tréningu

Martin Toth

Článok bol pridaný dňa 16/01/2020 a zaradený do kategórie: ChudnutiePre fitmaminky   |   Autor: Martin Toth

Komentáre