Predtým, ako premeníš ovocie na džem, by si mala vedieť…

V lete sa každá z nás teší na dovolenku. Či už pri mori, alebo na horách, no ja poznám aj také žienky, ktoré sa nevedia dočkať, kedy sa budú môcť zvŕtať v kuchyni pri zaváraní ovocia alebo varení džemu. Patríš medzi ne? :-)

Dať ovocie do hrnca, pridať kopu bieleho cukru, variť, variť, variť a nakoniec pridať nejaký prípravok na stuhnutie. Asi takto si vybavím varenie džemu, keď som ako malá nakúkala babičke cez plece do hrnca. V dnešnej modernejšej dobe to už takto nemusí byť. Existuje mnoho zlepšovákov na uvarenie zdravého, no rovnako chutného džemu, lekváru alebo marmelády. Neboj sa investovať do ovocia z trhu, alebo ak máš chuť a čas, vypestuj si nejaké na záhradke. Domáce ovocie sa ani len nedá porovnať s tým, ktoré kúpiš v supermarkete.

lekvar

Čo použiť namiesto cukru?

Možností, ako osladiť džem či marmeládu inak ako bielym cukrom, je nespočetne veľa. Samozrejme, biely cukor sa dá ľahko nahradiť hnedým cukrom či medom. Je ale oveľa viac druhov sladidiel, ktoré džem premenia na sladkú dobrotu bez zbytočných kalórii.

Kokosový cukor

Ak rozmýšľaš, prečo nahradiť biely cukor práve za kokosový, mám pre teba odpoveď. Po prvé, kvôli jeho nízkemu glykemickému indexuveľkému obsahu živín je vhodný aj pre diabetikov. No a ten druhý dôvod je jeho chuť. Každému jedlu dodá jemnú chuť po karameli, a tým pádom mu dodá úplné iný rozmer. Možno si netušila, že kokosový cukor je aj zdrojom železa, takže je vhodný pre ľudí, ktorí trpia anémiou. Neváhaj a určite si týmto cukrom oslaď svoj džemový svet. Vážne to stojí za to.

kokosovy cukor

Stévia

Je obľúbená nielen u diabetikov, pre ktorých je toto sladidlo skvelou náhradou cukru, ale aj u ostatných. Stévia je na chuť veľmi sladká, no nedaj sa oklamať, neobsahuje skoro žiadne kalórie a neškodí ani zubom. Stévia je veľmi obľúbená ako zdravá náhrada sladenia kávy a čaju. Nevieš si predstaviť, že by si mala túto rastlinku použiť ako náhradu cukru pri varení džemu? Neboj sa, použitím tohto sladidla, sa džem stane nielen nízkokalorickým, ale i sladkým, ako keby si ho osladila cukrom. Dávaj si však veľký pozor na množstvo. Ak stévie použiješ príliš veľa, džem získa namiesto sladkej trpkú chuť.

Najväčší benefit tohto sladidla je, že si ho vieš ľahko dopestovať aj doma.

sladidlo

Brezový cukor

Nedaj sa zmiasť tým, že sa vzhľadom tento cukor podobá na kryštálový. Majú rovnaký iba vzhľad. Brezový cukor narozdiel od bieleho, nenarobí v tvojom tele takú šarapatu. Na spracovanie brezového cukru nepotrebuje tvoje telo inzulín. Taktiež napomáha aj tráveniu, preto nezaťaží ani tvoj žalúdok. Chuť džemu či marmelády sa po pridaní tohto sladidla nezmení, no zmení sa účinok džemu na tvoj organizmus.

Sirupy

Ak si si myslela, že tie sú len na robenie limonád, tak si sa mýlila. Môžeš ich použiť aj na dosladenie džemu.

A aké poznáme?

  • Datľový sirup. Je sám o sebe veľmi sladký, preto ho stačí len malé množstvo. Má krásnu hnedú farbu a konzistenciou je veľmi podobný medu. Džemom dodá ľahkú karamelovo-orieškovú chuť a obohatí ich o veľa vitamínov a minerálov.
  • Javorový sirup. Je populárny najmä v Kanade, ale už dávno sa nepoužíva iba na lievance. Skús ho pridať napríklad do slivkového lekváru. Nepovieme, čo sa stane, ale našepkáme ti, že tá chuť bude jedinečná.
  • Karobový sirup. Tento zázrak urobí z varenia džemu úplný zážitok. Ak si gurmán a máš rada nové a nezvyčajné chute, určite musíš vyskúšať čučoriedkový džem s karobovým sirupom. Svojou chuťou pripomína kakao alebo čokoládu. Ale narozdiel od čokolády a kakaa, obsahuje 17x menej tuku a žiaden kofeín. Nájdeš v ňom aj vitamín A a B, vápnik, horčík a draslík. Pri príprave džemu nepouži len karob, ale zmiešaj ho napríklad s brezovým cukrom v pomere 1:1.
  • Agávový sirup. Vyskúšaj ho použiť, ak si práve na redukčnej diéte. Obsahuje veľký podiel ovocného cukru a veľmi nízke množstvo klasického cukru. Pridaním agávového sirupu do marhuľového džemu získaš nielen skvelú chuť, ale aj nádhernú zlato-medovú farbu.

sladidlo

Pri varení džemu zapoj fantáziu

Už dávno neplatí, že do džemu patrí len ovocie a cukor. Zapoj svoju fantáziu a pridaj do džemu kúsok seba. Začni niečím jednoduchým, ako napríklad vanilkouSkvelo sa hodí ku každému druhu ovocia. Odporúčame použiť vanilkový lusk, alebo vanilkovú esenciu. Snaž sa vyhnúť lacným napodobeninám vanilky ako sú všelijaké druhy aróm či vanilínové cukry.

Špeciálne pre jahodový džem tu máme tip chia semienkami, ktoré sú pre nás veľmi zdravé. Krásne doplnia chuť jahôd a postarajú sa o energiu počas celého dňa.

Nezvyčajným, no o to lepším nápadom, je pridať do džemu zázvor. Nikde nie je napísane k akému ovociu sa hodí najviac, môžeš kombinovať chute a pridať ho k akémukoľvek. Len si daj pozor na množstvo, pretože veľa zázvoru môže štípať až tak, že na jazyku neucítiš chuť džemu.

Škorica je ďalšie obzvláštnenie a môžeš ňou doplniť jablkový džem či slivkový lekvár.

A teraz niečo pre milovníkov pálivých a ostrých chutí. Čili – pikantná no zdravá paprička, ktorá vie poriadne zohriať počas každého dňa v roku. Určite sa hodí na raňajky či desiatu, ak si na kúsok chlebíka natrieš tenkú vrstvu džemu. Čili zrýchľuje metabolizmus a napomáha v procese chudnutia.

 korenie

Agar na zahustenie džemu

Namiesto nezdravých želírovacích ingrediencií vyskúšaj agar prášok, ktorý k nám prišiel z Japonska. Tento prášok je prírodným zahusťovadlom a taktiež želírovacím prípravkom z červenej morskej riasy. Má veľmi jemnú chuť, čiže chuť džemu ostane nezmenená. Obohatí džem o minerály a nepridá žiadne kalórie navyše. Varenie s ním je veľká úspora energie, pretože hustne naozaj veľmi rýchlo. Džemy zahustené týmto prípravkom majú chladnúť pri izbovej teplote. Takže zabudni na iné stužovače a skús túto zdravú alternatívu.

slivky

Ako inak spracovať ovocie?

Ak nemáš rada džem, nevadí. Nie každému musí chutiť. Pre teba tu mám zopár ďalších tipov, ako môžeš spracovať ovocie.

  • Čatní. Je to typ omáčky, ktorú môžeš pripraviť z ovocia. Svojou konzistenciou pripomína džem aj želé, pretože v sebe obsahuje aj kúsky ovocia. Určite vyskúšaj mangové čatní, ktoré sa vynikajúco hodí ku grilovanému kuraciemu mäsku.
  • Želé. Je chutné a oveľa viac hravé. Ak máš doma detičky, zapoj ich do prípravy a vyrobte si napríklad malé želé cukríky, ktoré budú dobrou alternatívou sladkostí z obchodu. Medzi želé a džemom je rozdiel len v tom, že želé sa pripravuje len z ovocnej šťavy, zatiaľ čo na džem sa spotrebuje aj dužina. Tento fakt ti otvára nové možnosti. Môžeš kombinovať rôzne šťavy a chute podľa toho, na čo máš náladu, alebo čo ti ponúka chladnička a záhrada.
  • Omáčky. Brusnicová, slivková, marhuľová či čerešňová. Studené omáčky, ktoré sa hodia k mäsám, rybe či zelenine, ktorú si pripravíš na letnej grilovačke. Chuť poctivej domácej omáčky ocenia nielen tvoji hostia, ale aj ty sama.

omacka z marhul

Džemu zdar! A tebe veľa šťastia pri varení, zdokonaľovaní a vylepšovaní tvojich sladkých dobrôt. Ak máš aj ty nejaký tip ako vylepšiť varenie džemu, podeľ sa s nami. ;-)

 

O ovocí sme písali aj:

Slivky

Figy

Marhule

Veronika Kašická

Redaktorka vo Fitshaker
Ako maskérka v divadle sa stretávam s mnohými vecami, ktoré obsahujú veľa chémie. Preto sa snažím o presadenie prírodnej kozmetiky a zdravého jedla aspoň v osobnom živote. Hľadanie a vytváranie nových veci pre telo a pleť z ingrediencií, ktoré nám ponúka sama príroda je moje veľké hobby. Verím, že jedného dňa si ľudia opäť všimnú, že kvalitné a zdravé prípravky na telo, tvár či vlasy sa dajú pripraviť aj doma bez zruinovania peňaženky.
Veronika Kašická

Článok bol pridaný dňa 06/08/2017 a zaradený do kategórie: Pre fitmaminkyStravovanie   |   Autor: Veronika Kašická

Komentáre