“Vianoce bez kíl navyše!” Návod od trénerky Janky Jánošíkovej

Vianoce sú za dverami a my sa ich už nemôžeme dočkať. Počas nich sa však stretávame s veľkým množstvom slaných a sladkých maškŕt, dlhými večermi a častým zabúdaním na svoje celoročné ciele. Na to, ako si toto obdobie skutočne vychutnať, nenabrať zbytočné kilá a správne jesť, sme sa opýtali fitness trénerky Janky Jánošíkovej.

 

Zasnežené sviatočné dni zvykneme venovať  príprave skvelých vianočných jedál v pohodlí domova. Rôzne slané a sladké dobroty nielen úžasne vyzerajú, ale aj skvelo chutia. Práve preto je niekedy ťažké im odolať. Ako si podľa Teba užiť Vianoce naplno a nepribrať zbytočné kilá navyše?

My si ako rodinka vychutnávame Vianoce tak trochu po svojom a netradične.  Tým, že sme stále veľmi zaneprázdnení a pracujeme častokrát až do neskorých večerných hodín, nemáme veľa času jeden na druhého, a preto sviatkujeme v príjemnom rodinnom penzióne v Tatrách. Môžeme si tak vychutnať pohodu, pokoj a hlavne sladké leňošenie. U nás sa počas celého roka zdravo varí aj pečie, a preto si so sebou na vianočný pobyt vždy zoberieme 2-3 druhy chutných koláčov. Dôležité je, aby sa človek zbytočne neprejedal a vždy radšej zvolil zlatú strednú cestu. U nás to tak funguje a nikto nepriberie. Aj  keď si dáme nejaký ten koláč navyše, ideme tie sacharidy hneď vyšportovať napr. zimnou turistikou,  skialpom alebo lyžovaním.

"Vianoce bez kíl navyše!" Návod od trénerky Janky Jánošíkovej

Ako často a ako intenzívne by sme mali cvičiť počas vianočných sviatkov?

Podľa toho ako máte čas, chuť a či veľmi zhrešíte sladkými a slanými vianočnými dobrotami. Je to veľmi individuálne, ale ak je človek naučený pravidelne cvičiť, nájde si čas aj počas týchto dní pokoja, pretože mu začnú chýbať endorfíny z cvičenia.  Nuž zima je skvelá, pretože ponúka veľa zimných športov od nenáročného bežkovania, korčuľovania, lyžovania až po skialpovanie, zimnú turistiku na snežniciach alebo beh v snehu pre tých, čo si chcú dať poriadne do tela. Ale aj pri takom stavaní iglu či snehuliakov sa človek poriadne vypotí. Preto sa netreba vyhovárať a nájdite si čas aj počas Vianoc na akúkoľvek športovú aktivitu, všetko sa ráta.

Pre niektoré fit žienky je predsa len cvičenie počas sviatkov zložitejšie. Deti sú doma zo školy, stretáva sa celá rodina a k tomu patria najmä spoločné posedenia pri dobrom jedle. Ako si nájsť čas pre efektívny tréning?

Najlepšie je, ak by ste si vytvorili rozvrh cvičení a následne ho aj dodržiavali. Keď máte napísané, že napr. pondelok, stredu a piatok si vyčleníte čas od 17:00-18:00 na cvičenie, deti v tom čase môže postrážiť dospelý člen rodiny. Alebo skúste cvičiť ráno. U nás sa veľa času strávi v kuchyni prípravou každodenného výborného jedla, preto máme namontovanú hrazdu priamo pri šporáku a cvičíme si tak aj počas varenia.

"Vianoce bez kíl navyše!" Návod od trénerky Janky Jánošíkovej

Prečo by sme cvičenie nemali vynechať?

Pretože všetko čo sa nevykonáva pravidelne stráca na efektívnosti. Je skutočne dôležité svoj tréningový plán poctivo dodržiavať a spolu s pestrou a vyváženou stravou si svoje kilá budete držať vždy pod kontrolou.

Pre väčšiu efektivitu tréningu a fyzické výsledky je dôležité aj jedlo skonzumované pred a po tréningu. Počas Vianoc však máme vôkol seba veľa chutných jedál. Máš nejaké typy, ako skombinovať „vianočný apetít“ s tréningom? Čo by sme mali, a naopak nemali v takomto prípade robiť?

Správne skombinované jedlo a pravidelné cvičenie dokáže urobiť zázraky. V strave alebo tréningu by človek nemal úplne poľaviť ani počas Vianoce. Treba si raz za čas aj dopriať vynikajúce a neodolateľné maškrty, ale bolo by škoda, keby celoročná snaha vyšla nazmar prebytočným prejedaním sa a stratou kontroly nad jedlom. Ak si už neviete predstaviť vianočný stôl bez zemiakového šalátu a všelijakých sladkých koláčikov, aspoň zvoľte tie zdravšie varianty receptov.

"Vianoce bez kíl navyše!" Návod od trénerky Janky Jánošíkovej

Čo patrí na zoznam Tvojich predtréningových a potréningových jedál?

Mne osobne sa osvedčili pred tréningové jedlá (moje obedové menu) napr. rôzne polievky (zeleninové bez zásmažky, zemiakov či škrobu). Ryby a mäso so šalátom. Večeriam celkom neskoro, pretože po poslednom tréningu sa vraciam domov vždy okolo 21.00 hod. Tým pádom tvorí moje po tréningové jedlo hlavne paradajkový základ s cibuľkou doplnený o quinou či rôzne druhy strukovín.

Pripravuješ typické vianočné koláčiky v zdravšej verzii, alebo vymýšľaš spolu so sestrou Betkou nové vianočné recepty?

Najradšej experimentujem a vymýšľam nové recepty, prípadne si pôvodný recept upravím a s veľkým očakávaním sa teším na výsledok. Niekedy, keď nemám veľa času, stavím na istotou a upečiem dobrotu, na ktorej si vždy všetci spoločne zamaškrtíme. Ale najlepšie koláčiky pečie moja sestra Betka :-).

"Ako sa udržať vo forme počas Vianoc?" Rozhovor s trénerkou Jankou Jánošíkovou

Poradíš nám, ako sa neprejesť vianočných pochúťok?

Napríklad tak, ako to robíme aj my. Aj keď pečieme veľmi často, snažíme sa dobroty piecť v malých formách. Potom na každého ostane len maličký kúsok. Pochutíte si i na malej porcii a keby ste sa rozhodli prísť si po ďalšiu, bude vás čakať len prázdny plech či forma na koláče :-).

Podelíš sa s nami na záver o Tvoj obľúbený vianočný recept?

Mojím najobľúbenejším receptom sa stali čokoládové brandy guličky. Namiesto piškót obsahujú ovsené vločky. Ďalej tofu, ktoré dodá kopec bielkovín, pár kociek roztopenej horkej čokolády a nakoniec lyžicu brandy na zvýraznenie chuti. Tieto guličky vždy pripravujem s mojou sestrou. Guličky obaľujeme v strúhanom kokose a pritom spievame koledy. Tento recept sa pre mňa nestal len najobľúbenejším. Stal sa pre mňa symbol vianočnej tradície – času stráveného s najbližšími okorenený o tú najvzácnejšiu ingredienciu – našu lásku.

 

Janke veľmi pekne ďakujem za rozhovor a prajem nádherné vianočné sviatky.

 

Poď si s trénerkou Jankou zacvičiť aj počas vianočných sviatkov: 

Krásny zadok a chrbát nielen vďaka drepom. Tieto cviky od trénerky sú lepšie!

Dostaň sa do formy! 7 TOP cvikov na zdravý chrbát a pevné paže

TABATA tréning, ktorý ťa dostane do formy!

10 najlepších cvikov na zdravý a pevný chrbát

 

 

Dominika Pócsová

Redaktorka vo Fitshaker
Zdravému životnému štýlu som sa začala venovať pred niekoľkými rokmi a môj život sa od základov zmenil. Milujem šport, slnečné dni, úsmev a pripravovanie zdravých dobrôt. Každým dňom nadobúdam nové skúsenosti a popri štúdiu pravidelne cvičím, behám a najmä relaxujem prostredníctvom yogy. Svoj jedálniček som prispôsobila mojim intoleranciám na rôzne potraviny a týmto štýlom pripravujem každé jedlo. Naučila som sa myslieť pozitívne a cítim sa lepšie ako kedykoľvek predtým. Zdravý životný štýl je jednoducho cesta, na ktorej neexistujú žiadne odbočky. Rada sa o svoje znalosti z tejto oblasti podelím a inšpirujem prostredníctvom článkov.
Dominika Pócsová

Článok bol pridaný dňa 16/12/2016 a zaradený do kategórie: Všeobecné   |   Autor: Dominika Pócsová

Komentáre