Zemiak ako jedna z najzdravších plodín? Pre niektorých možno ŠOK

Čo všetko vieš o zemiakoch? To, že majú veľa cholesterolu a priberá sa z nich? Ak sú tvoje vedomosti o zemiakoch podobné ako naše, potom je prečítanie tohto článku pre teba viac ako povinnosť! Nás zistenia z tohto rozhovoru rovnako prekvapili aj potešili. Prajeme príjemné čítanie.

Zemiak je dosť odsudzovanou potravinou. Z každej strany počúvame, že je to sacharid, ktorý pre našu postavu spôsobuje akurát tak priberanie. Ako to je, sú zemiaky naozaj také zlé?

Zemiak si získal túto zlú povesť najmä vďaka produktom vyrobených z neho, ako sú hranolky, lupienky a podobne. Raritou však je, že na tieto produkty sú oveľa menšie „útoky“ takzvaných „odborníkov“, ako na samotný zemiak.

Nie je žiadnym tajomstvom, že zemiak ako taký je jednou z najhodnotnejších a najkomplexnejších plodín, akú dnes poznáme. Vitamín C je dôležitý nielen pri trávení, ale i pri horúčkach, problémoch s bledou pokožkou či pri depresiách. Ďalej zemiak obsahuje vitamín B6 a B3, ale takisto cenné minerály ako železo, meď, mangán. V neposlednom rade zemiak obsahuje všetkých 21 aminokyselín, z ktorých sa v našom tele tvoria kompletné proteíny.

 

Aké výživné látky zemiaky obsahujú?

V prvom rade je to veľké množstvo vitamínu C, ktorý je pre ľudský organizmus neoceniteľný, a to hlavne, ak ho dokážeme doplniť z plodov pestovaných u nás, čím zemiak jednoznačne je.

 

Prečo sú teda tak odsudzované ako sacharidové bomby, vďaka ktorým priberáme?

Niekto sa žiaľ vždy veľmi poctivo stará o to, aby sa veci v našom živote, ktoré príliš prispievajú k pevnému zdraviu, z neho čo najviac vytratili. Je to veľmi jednoduchá cesta k tomu, ako ľudí odtrhnúť od lacných zdrojov zdravia a napojiť ich na super drahé „zdravé veci“, ktorých vedľajšie účinky však stále viac dokazujú, že ich účinky nie sú ani zďaleka tak vynikajúce, ako napríklad pri spomínanom zemiaku. Zemiaky, pokiaľ sú pripravované správnym spôsobom, sú v skutočnosti fantastickým pomocníkom pri znižovaní alebo kontrole telesnej hmotnosti.

fitshaker blog zemiaky

 

Aký spôsob úpravy zemiakov je pre naše zdravie najvhodnejší? Odšťavený čerstvý, varený, alebo pečený?

Aj u nás je veľa ľudí, ktorí radi konzumujú zemiak v surovom stave, aj keď je to netradičné. Taká čerstvá šťava zo zemiakov je malý zázrak na počkanie, no s veľkými a pozitívnymi účinkami. Tepelnou úpravou sa samozrejme množstvo užitočných látok v zemiaku znižuje, no ešte vždy je ich tam dostatok na to, aby z nich malo osoh aj naše telo. Jemne pripravené na pare, varené na nízkej teplote, alebo pečené v šupke (aj bez nej) sú vhodné úpravy, ktoré vždy boli zaužívané aj u našich predkov.

 

Poďme sa pozrieť na odšťavovanie zemiakov. Koľko zemiakov by malo ísť na 1 porciu šťavy pre dospelého človeka a je potrebné ho s niečím skombinovať? Taktiež je potrebné takúto šťavu zriediť s vodou?

Tu sa človek riadi čisto svojimi pocitmi tak, aby nerobil nič proti vlastným prirodzeným pocitom. Pokiaľ má človek určenú diagnózu a pije šťavy v rámci liečby, samozrejme postup, koncentrácie a objemy konzultuje so svojim odborníkom na výživu. Šťava by každopádne mala chutiť, takže ich kombináciám sa medze nekladú.

 

Pri akých problémoch by nám mohla zemiaková šťava pomôcť? Ak ju pijeme preventívne, tak ako často? Raz do týždňa, každý deň…?

Táto šťava je v prvom rade prírodný balzam na naše tráviace ústrojenstvo a takisto vynikajúca pre čistenie pleti. Zmiešaná s mrkvovou šťavou dokáže prečistiť celý organizmus. No a ak do tejto dvojkombinácie pridáme ešte zeler, tak tu máme prírodný liek pre každého, kto ma žalúdočné, nervové alebo svalové problémy. Pri týchto očistách sa však odporúča vylúčiť aspoň dočasne z jedálnička mäso (vrátane rýb a hydiny).

 

Prejdime na tepelnú úpravu zemiakov. Ktorá je najšetrnejšia na uchovanie živín v zemiakoch? Varenie, pečenie? Varenie so šupkou, či bez? Vo vode, na pare?

V poradí – surový, na pare, varený na nízkej teplote so šupkou, bez nej, pečený v šupke, bez nej.

fitshaker-blog-zdrave-zemiaky

 

A čo také domáce hranolky pripravené na kokosovom oleji? Sú takéto hranolčeky ako tak prijateľné?

Šetrnou tepelnou úpravou a vhodnými doplnkami je možné urobiť si z času na čas aj zdravšiu formu tejto zemiakovej delikatesy, je však dôležité, aby to nezostávalo stále iba pri delikatesách na úkor zdravších, hore uvedených verzií. I tu platí pravidlo rovnováhy.

 

Ako konzumovať uvarené zemiaky? Najlepšie ako hlavné jedlo so šalátom, alebo sa môžu konzumovať aj ako príloha k jedlu? Nezaťažujú takto príliš naše trávenie, keď ich spojíme napr. s mäsom, alebo s rybou?

Potraviny ako zemiaky s majoritným obsahom sacharidov a tie bielkovinové nie je príliš vhodné kombinovať, nakoľko obe z nich pri trávení potrebujú iné formy tráviacich štiav a enzýmov v rovnakom čase, čo spôsobuje uprednostnenie jedného druhu pred druhým a teda aj spomalenie tráviaceho procesu. Je teda vhodnejšie konzumovať buď zemiaky ako hlavné jedlo so zeleninovou alebo šalátovou prílohou alebo naopak a mäsové jedlá takisto so zeleninovou alebo šalátovou prílohou.

 

Úplne suché zemiaky asi nebudú pre nikoho delikatesou. Takže s čím by sme ich mohli spojiť?

To naozaj záleží na stravovacích návykoch jedinca. Pokiaľ by sme hovorili o ľuďoch, ktorí dbajú o svoje zdravie viac, môžu požiť bohatý výber sójových doplnkov ako sójová tofunéza, domáci paradajkový pretlak, či iné podomácky vyrobené omáčky a samozrejme neodolateľný cesnak :-)

fitshaker blog zemiaky 2

 

Kedy si dopriať porciu zemiakov? Sú vhodné aj a večeru, alebo nie?

Keďže zemiaky obsahujú veľmi ľahko stráviteľné prírodné cukry, ktoré môžeme výborne použiť ako zdroj energie na aktivity počas dňa, je vhodnejšie ich konzumovať na začiatku alebo v priebehu dňa, ako večer.

 

Je rozdiel, či si dáme zemiačiky z novej úrody, alebo zo starej? Mení sa hodnota živín skladovaním?

Rôzne odrody zemiakov majú i odlišné nutričné hodnoty, avšak pri správnom skladovaní sa ich množstvo znižuje len minimálne, ak teda hovoríme o zemiakoch vypestovaných poctivou formou bez použitia chémie.

 

Čo ak mi začnú zemiaky klíčiť? Stačí tieto naklíčené časti vyrezať, alebo ich už vôbec nekonzumovať?

Tu sa stačí zbaviť klíčka, prípadne zelenej časti zemiaku a zvyšok je bezpečný pre konzumáciu.

 

Ďakujeme za rozhovor!

 

Vyskúšaj tieto recepty zo zemiakov:

Zdravá verzia francúzskych zemiakov

Muffiny zo zemiakov

Zemiakovo-cviklový šalát

 

Otázky kládla: Lucia Méresová

Fitshaker-blog-jan-hubinsky-miniOdpovedal: Ján Hubinský – 1.slovenský medzinárodný fitness profesionál, medzinárodný kouč životného štýlu, autor a prezentér , člen medzinárodnej kampane za pravdu v medicíne

www.activeNhappy.sk

 

Lucia Švaral

Článok bol pridaný dňa 22/09/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Lucia Švaral

Komentáre