Vieš kedy konzumovať ovocie? Len nie hneď po jedle!

Myslíš si, že keď si po dojedení obedu dáš jeden banánik, potešíš svoje telo? Alebo myslíš si, že ovocie je proste zdravé a je jedno v ktorú hodinu počas dňa si do ňho zahryzneš? Omyl, priatelia! Áno, ovocíčko je pre naše telo úžasný zdroj energie. Ale… musíme vedieť kedy a ako ho správne jesť.

Asi nepoznám človeka, ktorý by nemal rád ovocie. Určite aspoň pri jednom druhu si ulahodí. Ovocie je dôležitým pokrmom, ktorý nám poskytuje energiu a stimuluje život v nás. Veľakrát ho však považujeme len za pochúťku, ale ovocie je pre náš organizmus veľmi dôležitou potravou s blahodarným účinkom na organizmus. Ak ho samozrejme konzumujeme správne.

Ovocie svojim zložením zabezpečuje telu možnosť odstraňovať z organizmu nahromadené usadeniny, a to i z toho dôvodu, že obsahuje vysoký podiel vody. U niektorých druhov až 80- 90 %. Okrem toho ovocie obsahuje množstvo vitamínov, minerálov, uhľohydrátov, dôležitú vlákninu, antioxidanty, flavonoidy a biologicky veľmi cenné bielkoviny, aj keď v malých množstvách.

fitshaker_blog_konzumacia_ovocia4

Energia je dôležitou zložkou nášho života. Možno neviete, ale práve trávenie spotrebuje oveľa viac energie ako akákoľvek iná činnosť tela. Veď prečo po výdatnom obede by sme  najradšej išli spať? Všetku energiu si organizmus stiahne na trávenie a my sa cítime unavení. Práve tu ovocie zohráva svoju veľkú úlohu – kontrola nášho tela. To znamená, že nechá tráviaci trakt odpočívať, pretože trávenie ovocia spotrebuje v porovnaní s inou potravou oveľa menej energie – iba minimálne množstvo. A tým umožňuje uvoľnenie energie potrebnej na prečistenie, regeneráciu a obnovu tela.

Každé ovocie (okrem banánov, datlí a sušeného ovocia, ktoré sa trávia dlhšie) z fyziologického hľadiska vie prejsť žalúdkom za oveľa kratšiu dobu ako iná potrava. Ovocie prechádza žalúdkom, rozkladá sa v črevách a čo v najrýchlejšom čase chce odovzdať telu svoje výživné látky. Pozornosť si však zaslúži aj energia samotného ovocia, ktorá sa podľa tradičnej čínskej medicíny, nerozkladá v žalúdku, ale automaticky sa využíva na odstraňovanie toxických zvyškov nachádzajúcich sa v tele.

Jedno z najdôležitejších pravidiel konzumácie ovocia je, že telo využije z neho najviac prospešných látok, keď ho konzumujeme na prázdny žalúdok.

Malý príklad:

Predstavte si, že zjete napr. chlebík so šunkou a po ňom nejaké ovocie – napr. jabĺčko. Jablko chce čo v najkratšom čase prejsť zo žalúdka do čriev, aby nám mohlo odovzdať vzácne živiny. Ale chlebík mu v tom bráni! V tomto okamihu sa ovocie stretne v žalúdku s inou potravou, jedlo začne kvasiť a naruší sa proces trávenia u všetkých potravín.

fitshaker_blog_konzumacia_ovocia_jablka1

Keď niekto pravidelne nesprávne konzumuje ovocie a predsa sa necíti chorý, neznamená to, že nie je narušený princíp správnej konzumácie ovocia, ale je to aj dôkaz OBROVSKEJ schopnosti ľudského organizmu prispôsobovať sa a naprávať chyby napr. zlých stravovacích návykov.

Ďalej je tiež dôležité koľko času uplynie medzi konzumovaním iného jedla a ovocia. Kým je žalúdok prázdny, môžeme jesť ovocia koľko len chceme, samozrejme vieme a nezabúdame na to, že striedmosť a jednoduchosť kombinácií je veľmi dôležitá. Pred konzumáciou ďalšieho jedla je dobré urobiť si prestávku od 20 min až po cca 1 hodinku, závisí to od toho koľko ovocia ste v daný moment zjedli, a v akej kombinácii. Keď sme si dali len napr. jedno jabĺčko, tak doba pred ďalším jedlom môže byť kratšia, cca 20 – 30 minút.

Ak sme už zjedli čokoľvek iné ako ovocie, najkratšia doba, ktorú by sme mali čakať sú minimálne 3 hodinky a po mäsitom jedle 4 a viac hodín. Keď zjeme šalát, akúkoľvek surovú zeleninu – počkajme tak 2 hodinky, potom si už môžeme dať nejaké ovocie. Zelenina sa v žalúdku trávi v priemere o 2 hodiny dlhšie ako ovocie. Ak sme zjedli bezmäsité jedlo tak 3 hodinky a ak akékoľvek jedlo nevhodne nakombinované tak minimálne 8 hodín.

Na čo by sme teda mali pri konzumácií ovocia často myslieť:

  • je to, že ovocie je pre nás najlepšie ráno a doobeda – skúste si to i vy tak zaužívať, že ovocie sa stane súčasťou vášho doobeda.
  • pokúste sa ho konzumovať nalačno, alebo po jedle, keď cítite, že máte prázdny žalúdok.
  • tiež dodržiavať dostatočné časové odstupy medzi jednotlivými jedlami a v neposlednom rade.
  • nekombinovať veľa druhov ovocia naraz (najviac 4 druhy).

fitshaker_blog_konzumacia_ovocia_ovocie

 

Zaujímavé informácie o ovocí nájdeš aj v našom Fitness diári 2018:

 

fit diar

 

Zdroje fotiek: flickr.com

Zdroje textu:

Ako si ovládať telo, I. a III., Harvey a Marilyn Diamondovci
Umenie zdravo žiť, Katarína Horáková
Ovocie a zelenina ako liek – strava, ktorá lieči, Oberbeil a MUDr. Lentzová
http://www.naturalnews.com/036631_fruits_cleansing_fructose.html
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/10/27/food-combining.aspx

Lucia Jurčová

Redaktorka vo Fitshaker
Som nadšencom zdravej výživy, pohybu, byliniek, všetkého, čo si človek môže doma sám uvariť, upiecť, dokonca i vyrobiť a všetkého čo s tým súvisí. Rada sa budem s čitateľmi blogu Fitshakera deliť o informácie, ktoré mne osobne pomohli a ďalej pomáhajú orientovať sa na ceste za zdravím a prírode bližším, šetrnejším spôsobom života.
Lucia Jurčová

Článok bol pridaný dňa 23/02/2015 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Lucia Jurčová

Komentáre