Grilovanie – potešenie pre telo i zdravie, alebo čo ste možno o ňom nevedeli

S pribúdajúcimi slnečnými lúčmi a dlhšími večermi sa akosi prirodzene mení naša kuchyňa a nachádzame ju častejšie v záhradách a na terasách. I jesť nám chutí na čerstvom vzduchu akosi lepšie. Najbežnejším spôsobom prípravy je grilovanie, údajne nie veľmi zdravé. Grilované jedlo môže však byť zdraviu prospešné. Pri dodržaní základných zásad zdravého grilovania, ktoré začínajú už výberom grilu, dokážeme vykúzliť jedlo, ktoré je skutočne prospešné nielen pre naše chuťové poháriky, ale predovšetkým pre naše zdravie.

fitshaker-blog-tradicne-grilovanie

Tradičné grilovanie

Grilovanie tradičným spôsobom, teda na drevenom uhlí, je veľmi obľúbené pre nezameniteľnú chuť, ktorú dáva dymiace uhlie nášmu pokrmu. Avšak práve „lahodný“ dym obsahuje polycyklické aromatické uhľovodíky (PAU), z ktorých viaceré druhy boli klasifikované ako rakovinotvorné. Ak počas grilovania navyše odkvapkáva tuk na drevené uhlie, dostávajú sa PAU prostredníctvom dymu do pripravovaného jedla.

Rozšírený spôsob, vďaka ktorému získava grilované mäso chrumkavú kôrku a lepšiu arómu, je polievanie mäska vodou alebo pivom. Silnejšie dymenie spôsobené kvapkami tekutiny má však za následok opäť viac PAU dostávajúcich sa do jedla.

Vyhnúť sa tomuto neblahému účinku môžeme, ak je grilovanou potravinou taká, ktorá prirodzene neobsahuje veľa tuku (napr. chudé mäsko, ryba v celku, i filety, syr, zelenina, ovocie) alebo je zamedzený prístup tuku do pahrebiska rôznymi pomôckami na grilovanie (hliníkové tácky a fólie).

fitshaker-blog-grilovanie-na-plyne

Elektrina a plyn ako zdravá alternatíva

Keďže povedomie zdravého grilovania rastie, mnoho nadšencov tohto spôsobu prípravy jedla nahradilo tradičné grily elektrickými a plynovými. Hoci má grilovanie elektrickým, resp. plynovým grilom svoje nevýhody (elektrický sa nedá použiť všade v prírode, typická chuť údenia chýba), má svoju nespornú výhodu v tom, že jedlo z elektrického a plynového grilu neobsahuje karcinogénne a škodlivé látky.

Marinovanie a jeho skrytá výhoda

Obľúbeným spôsobom zlepšenia chuti grilovaného jedla je jeho marinovanie. Mnoho ľudí sa domnieva, že jediným efektom marinovania je výraznejšia chuť a väčšia jemnosť a šťavnatosť mäsa. Avšak nie je marináda ako marináda. Napr. šalvia a rozmarín pôsobia antioxidačne. Aj tymián, oregano (pamajorán obyčajný), bazalka a cesnak majú podobný efekt vďaka obsahu antioxidantov. Preto sa nebojme používať bylinky, či už čerstvé alebo sušené, ako súčasť marinád.

Ochranný účinok byliniek bol potvrdený výskumom švédskych vedcov, ktorí zistili, že marinovanie mäsa v zmesi červeného vína a korenín je zdraviu prospešné. Zistenie ukázalo, že tvorba karcinogénov pri plátkoch naložených cez noc v červenom víne bola znížená až o 88%. Zníženie tvorby karcinogénov bolo pozorované aj v hydine a rybom mäse, ktoré bolo marinované v zmesi olivového oleja, cukru, octu, citrónovej šťavy, cesnaku, horčice, a tiež v rozmarínovom extrakte.

Pred položením potraviny na grilnecháme marinádu chvíľu odkvapkať a ak používame drevené uhlie, grilujeme na dokonale prehorenom uhlí.

Soľ v marináde nie je vhodná, pretože vplyvom vysokej teploty sa soľ s bielkovinami stáva potenciálnym zdrojom tzv. nitrozamínov, silných karcinogénov.Navyše pri zelenine pôsobí soľ v marináde dehydratačne, t.j. vyťahuje z nej vodu. Posoliť si výborné jedlo vieme aj na tanieri. Ak si však nevieme predstaviť marinádu bez soli, skráťme aspoň čas marinovania, napr. zelenine postačí pol hodinka pred grilovaním.

Pri tvrdších druhoch zeleniny, napr. koreňovej, však soľ pomáha vytiahnuť vodu, aby tak zelenina do seba nevpila veľa oleja. Koreniace zmesi si vyberajme radšej bez obsahu glutamanu, ktorý zaťažuje srdce i obličky.

fitshaker-blog-grilovanie-dressing

Dresingy – osobitná kapitola

Grilovanie býva niekedy zbytočne kalorické kvôli dresingom, ktoré používame. Ako sa vyhnúť výčitkám svedomia spôsobených tučným dresingom?

  • Tatársku omáčku vieme nahradiť nízkotučným jogurtom ochuteným napr. bazalkou.
  • Čo tak pripraviť si bezmajonézový dresing doma? Napr. paradajkový si pripravíme z paradajkovej šťavy premiešanej s citrónovou šťavou, roztlačeným cesnakom a ochutený soľou a korením.
  • Ocot s trochou cukru pozdvihne chuť šalátu a nepridá takmer žiadne kalórie.
  • Podobne je to so šťavami, ktoré vieme použiť nielen ako dresing, ale aj ako marinádu. Popri klasike z citrónu skúsme použiť limetku či pomaranč.

Zdroje fotiek: pixabay.com, flickr.com

Informácie som čerpala aj zo stránok: www.eatsmarter.de a www.apotheken-umschau.de

——

fitshaker-blog-danka-frakovaNapísala Danka Fráková, inštruktorka Aerobiku a Interval tréningu. Momentálne je na rodičovskej dovolenke a v očakávaní ďalšieho prírastku. Prispievanie na blog fitshaker.sk považuje za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 04/07/2014 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre