7 zdravých tipov, čo si “nezbaliť” na dovolenku

Balíš sa na dovolenku, stanovačku alebo len tak na výlet a nevieš, čo dať do batohu? Tvoj šatník ani počasie nepoznám, takže Ti veľmi neporadím. Ale poradím Ti, čo si do neho určite nezbaliť. Možno to znie čudne, veď väčšinou sa radíme so spolucestujúcimi, aké veci si zobrať so sebou, koľko tričiek, koľko nohavíc, sukní, ponožiek… do detailov nebudem zachádzať ;-). Tipujem, že si ešte nedostala otázku: ,,A čo si neberieš?“ Táto otázka je na mieste a týka sa hlavne potravín. Stavím sa, že tým menej pohodlným, ktorí uprednostňujú vlastnú stravu na dovolenke, či stanovačku v lese, by som našla v zozname potravín paštéty, suché salámy, instantné polievky a iné “dobrôtky“.  Že, čo máš potom jesť? Poďme si spraviť tzv. ,,blacklist dovolenkových potravín“ a povedať si, čím sa dajú zdravo a hravo nahradiť :-).

1. Instantné polievky, vifonky

Stačí si prečítať zloženie… samé aditíva, konzervanty, a hlavne glutaman sodný, ktorý nám môže poškodzovať mozgové bunky. Ak už neprežiješ zopár dní bez teplej polievky, radšej navštív reštauráciu alebo ešte pred odchodom bio-obchod, kde sa dajú nájsť instantné polievky bez chemických prísad a glutamanu sodného.

Pre príklad vyberám zloženie Hrachovej instantnej polievky s morskými riasami: instantná hrachová múka 58 %, prírodne fermentovaná sójová omáčka Kikkoman, extrudovaná kukurica, sójová bielkovina, morské riasy 1,5%, morská soľ, korenie. Lepšie ako keď sa pozrieš na sáčkovú, či vifon v supermarkete, no nie?

6216655410_c5bc1b3f24_z

 

2. Paštéty

Ach jaj, keď vidím, že v dnešnej dobe ešte niekto toto konzumuje…no nebudem hovoriť, čo sa mi deje so žalúdkom.

Len pre zhrnutie, čo taká paštéta môže obsahovať: chrupavky, kosti, mäso tej naozaj najnižšej kvality, kože a veeeeľa aditív. Jednoducho, kvalitné a výživné látky sú nahrádzané arómami, tukmi a nekvalitnou zmesou kadečoho. Výrobcovia sú však prefíkaní a netreba dať na prvý pohľad na „nie až také hrozné zloženie“.

Napríklad Bôčiková pomazánka – Hamé: údený bravčový bôčik 30%, voda, bravčové mäso, vajcia, rajčinový pretlak, soľ, korenie, stabilizátory: E410 E407 E508, kvasničné extrakty, arómy.

Obsah mäsa: 40% Obsah tuku: min 40%. Kde je problém?

Keďže obsah tuku je minimálne 40% hmotnosti výrobku a tuk sa zo zloženia nachádza len v mäse a vo vajciach, predstav si, ako asi vyzeral použitý bôčik a mäso. Musel byť veľmi mastný. Ja by som radšej venovala svoj čas príprave či už domácej paštéty, rastlinnej pomazánky zo strukovín, alebo kľudne aj nejakej tej dobrej bryndzovej. Jednoducho – to, čo si natrieš na chleba, si vyrob sám (pre lenivejších je riešením opäť návšteva bio – obchodu, kde je kopec rôznych náhrad v oveľa lepšej kvalite).


RECEPT na domácu cuketovú nátierku

RECEPT na domácu kuraciu paštétu

RECEPT na cícerovo-špenátovú pomazánku


fitshaker-blog-co-si-zbalit-na-dovolenky

 

3. Suché salámy

Podobný prípad v kvalite zloženia ako paštéty. Obsahujú predovšetkým múku alebo škrob, hydinové kože, rôzne odrezky a niekoľko “éčok”. Sú doslova presýtené tukom a pri častej konzumácii zvyšujú hladinu cholesterolu v krvi.

Že chlapské osadenstvo nebude jesť chlieb bez salámy? Radšej sa prejdi do obchodu a kúp kvalitnú šunku alebo im rovno naservíruj plátok, či dva na prírodno a za pár minút urobeného mäska. 

 

4. Roztierateľné syry

Nemajú so slovom syr takmer nič spoločné. Obsahujú vysoký podiel solí, živočíšnych tukov a chutia nám “vďaka“ rôznym pridaným emulgátorom. Nahradiť sa dajú jednoducho, tvrdými alebo aspoň polotvrdými syrmi.


Ako si vybrať kvalitný syr?


16989438268_82c5dc364c_z

 

5. Konzervy

Brrr, už len to slovo vo mne evokuje niečo neprirodzené. Namiesto nich sa zásob zeleninou, jednou fľaštičkou olivového oleja, zopár bylinkami, cesnakom a soľou. A hneď máš nálev alebo pác na mäsko pripravený :-).

Prijateľnou možnosťou potraviny v konzerve je čistý, rajčinový pretlak na tak deťmi obľúbené špagety alebo kvalitný tuniak, či losos v konzerve.

 

6. Slané pochutinky

,,Čo, ak budeme mať chuť?“ Riaď sa radšej pravidlom – čo nekúpiš, to nezješ. A keď tak, na večerné chrumkanie si kúpiť nepražené, nesolené orechy, semienka, alebo pre veľkých neposlušníkov popcorn. Pozor! Nie ten do mikrovlnky, ale vylúpanú kukuricu, ktorú si nasucho (alebo na troške masla) vypukáš na panvici s pokrievkou a posolíš :-).

fitshaker-blog-co-si-zbalit-na-dovolenky-pukance

 

7. Plnené croissanty, napolitánky

Vieš si predstaviť, že by tvoj krajec chlebíka vydržal aj niekoľko mesiacov v sáčku? Asi ťažko. Tak ako je možné, že croisant vydrží? Niečo sa mi tu nezdá. Biela múka, cukor, konzervanty…ahaaa to vďaka tým konzervantom. A potom, že si s deťmi nevieš dať rady a sú hyperaktívne! Radšej im dať jabĺčko ako zdroj zdravšej energie. Prípadne pridať mrkvu s príjemnou sladkastou chuťou, pokvapkať troškou oleja, agáve a iného sirupu. Pre veľkých maškrtníkov odporúčam do zásoby 70 a viac percentnú horkú čokoládu. Mimochodom, keď ju necháš rozpustiť na pokrájanom jabĺčku….hmm, mňam :-).

Áno, máš správny pocit, že strava z vlastnej kuchyne, počas dovolenkového obdobia, si vyžaduje viac času, úsilia a príprav ešte pred odjazdom. Ale spomeň si, koľkokrát si po dovolenke prišla s pocitom znechutenosti z toho, aké veci si pojedla? A potom nastala buď diéta alebo si nevedela, čo od dobroty zjesť a mala si chuť na všetko. Oboje je samozrejme zlé. Jasné, treba si, čo to dopriať, veď aj o tom sú dovolenky, ale čo najmenej sa snažiť vybočiť z jedálnička, na ktorý si zvyknutá. Takže do obchodu si radšej choď nakúpiť čisté potraviny a z nich si vyrob svoju vlastnú ,,dovolenkovú stravu“ :-). Šťastnú cestu.

 

Zdroje informácií:

http://www.berkana.sk/instantna-hrachova-polievka-s-morskymi-riasami.html

http://fooddrink.sk/viete-co-kupujete/

http://zena.atlas.sk/je-taveny-syr-este-vobec-syr/zdravie/vyziva/807399.html

Zdroj fotiek: flickr.com

Lajkuj našu Fan page na Facebooku. Klikni sem...

Andrea Valovičová

Inštruktorka aeróbnych cvičení a certifikovaná osobná trénerka.
Andrea Valovičová

Článok bol pridaný dňa 05/08/2014 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Andrea Valovičová

Komentáre