7 tipov z prírody na zdravé, silné a krásne vlasy

Hodvábne lesklé a silné vlasy sú jedným z prvých navonok viditeľných znakov dobrého zdravia a sú snom nejednej ženy. Nie nadarmo sa hovorí – vlasy, koruna krásy. Avšak stres, nesprávne nastavené stravovanie a prostredie plné prachu a smogu môžu spôsobiť, že  vlasy sú bez života a bez lesku. Okrem toho, každá mamička vie, že hormonálne zmeny prebiehajúce hlavne počas kojenia tiež prispievajú k nelichotivému stavu pokrývky hlavy. A ak sa k tomu pridá vypadávanie v chumáčoch, tak sa znižuje nielen ich kvalita, ale i počet a objem. Netreba však smútiť, ani utrácať celý majetok za drahé prípravky a kúry na posilnenie vlasov. Ak riešiš túto tému, mám pre teba pár domácich tipov od stravy po vlastnoručne pripravené masky, ktoré pomôžu na ceste za silnejšími, bohatšími a objemnejšími vlasmi, za ktorými sa otočí nejedna hlava.

Moje vlasy boli vždy krásne husté a vlnité. Nikdy si nevyžadovali špeciálnu starostlivosť. Dve tehotenstvá a kojenia, ktoré inak stáli zato, si však vypýtali svoju daň v podobe pračudesnej zmesi akýchsi vlákien, ktoré sa rozliezajú svojím vlastným smerom, a je ich čoraz poredšie. Tak som sa rozhodla vrátiť im ich status ozdoby hlavy a zozbierala som zopár trikov, ktoré v tom pomáhajú. :)

Veľa bielkovín v strave

Vlasy sú tvorené z proteínu keratínu, ktorý je nielen súčasťou vlasov, ale aj nechtov a kože, takže je potrebné zabezpečiť jeho dostatok. Ideálnou cestou, ako to dosiahnuť, je výrazne obohatiť stravu o bielkoviny. Nízkoproteínová strava je totiž spájaná so zvýšeným vypadávaním vlasov. Výborným zdrojom bielkovín pre nevegetariánov sú vajíčka a ryby, predovšetkým morské tučné. Zdrojom rastlinných bielkovín, ktoré by sme mali konzumovať v prevažnej miere sú strukoviny (cícer, sója, šošovica, fazuľa), orechy a semienka (kešu, lieskovce, tekvicové, sezamové a slnečnicové semienka, vlašské orechy), spirulina, či avokádo.

Maska z kokosového oleja

Maska na vlasy z kokosového oleja môže pôsobiť ako malý zázrak. Stačí naniesť 2-krát týždenne malé množstvo raw organického kokosového oleja na vlasy po celej dĺžke, zabaliť ich do igelitovej čiapky (pod ňou sa vytvorí teplo, ktoré otvára vlasové folikuly a dovoľuje tak účinným látkam účinnejšie preniknúť do vlasu) a po cca 30 minútach zmyť šetrným šampónom. Mastné kyseliny v kokosovom oleji majú hĺbkové výživné schopnosti, takže vlasy budú pružnejšie a žiarivejšie.

fitshaker_blog_zdrave_vlasy_kokos_olej

Dôležité je akúkoľvek vlasovú masku aplikovať na čisté vlasy a vlasovú pokožku zbavenú všetkých kondicionérov a prípravkov na vlasy, aby mohli účinné látky do vlasov naozaj preniknúť.

Zelená na vašom tanieri

Špenát, kel, kapusta, brokolica, rukola, ľadový šalát …. by mali byť pravidelnými jedlami na našom tanieri. Tmavá listová zelenina je významným zdrojom železa a vápnika, ako aj vitamínov A a C, ktoré telo používa na tvorbu povrchového kožného tuku, ktorý sa nazýva sébum. Je to olejová substancia vylučovaná vlasovými folikulami, teda akýsi telu prirodzený kondicionér.

fitshaker_blog_zdrave_vlasy_zelena_strava

Množstvá vitamínov – hlavne C a B7

Niektoré vitamíny a minerály pomáhajú a podporujú rast vlasov. Najvýraznejším v tomto účinku je vitamín C a biotín (vitamín B7). Vitamín  C podporuje tvorbu kolagénu, čo je podstatné pre zdravé vlasy i pokožku. Takže nemajme strach pridať do stravy veľa brokolice, papriky a citrusov. Vo vode rozpustný vitamín B7 – biotín pomáha rastu vlasov. Nájdeme ho vo vajíčkach (predovšetkým v žĺtku), orechoch, drobnom bobuľovitom ovocí, v zemiakoch, mlieku, hubách. Čo tak začať deň s penou vyšľahanou z bielkov a ochutenou rozmixovanými ríbezľami a posypanou mandľami?  Hotový raj pre krásne a zdravé vlasy. :)

fitshaker_blog_zdrave_vlasy_bielko

Avokádo – lahôdka nielen pre chuťové bunky

Avokádo na tanieri je super. A ten istý prívlastok si zaslúži aj v podobe masky na vlasy. Kombinácia tohto krémového zdroja dobrých tukov s vaječným žĺtkom a trochou medu ponúka úžasnú zmes na oživenie vlasov – prírodné oleje v avokáde, proteíny vo vajíčku a vitamíny s minerálmi v mede urobia výbornú službu. Stačí polhodinka na umyté, navlhčené vlasy. Len si ich nezabudnite dobre umyť. :)

fitshaker_blog_zdrave_vlasy_avokado

Aj hrebeň je dôležitý

Mnoho žien používa hrebeň s nahusto osadenými zubami na dobré rozčesanie chuchvalcov. Takýto hrebeň je však vhodný na konečnú úpravu účesu. Na rozčesávanie vlasov (a predovšetkým mokrých, ktoré sú veľmi náchylné na poškodenie spôsobené použitím nesprávneho hrebeňa) je vhodný hrebeň s riedkymi zubami. Nemenej dôležitý je materiál, z ktorého je hrebeň vyrobený. Plastové hrebene vytvárajú vo vlasoch veľa statickej elektriny a vlasy po ich použití nepekne elektrizujú. Lepšie sú prírodné hrebene z dreva alebo iného prirodzeného materiálu.

fitshaker_blog_zdrave_vlasy_hreben

Jablčný ocot pre lesk

Možno to bude znieť čudne, ale účinky octu na čistenie a leštenie v domácnosti sa dajú aplikovať aj na vlasy. Áno, aj octom (jablčným nepasterizovaným) vieme dosiahnuť čisté a lesklé vlasy. Stačí pridať trochu (cca 2-3 lyžice) octu do vlažnej vody, ktorou si po umytí vlasy opláchneme. Netreba sa báť zápachu – jednak ide o nízku koncentráciu, a keď vlasy vyschnú, zápach octu sa stratí. Takáto procedúra má aj mierne kondicionačné účinky, takže netreba používať zbytočne veľa vlasových výrobkov.

fitshaker_blog_zdrave_vlasy_jablcny_ocot

Mne tieto tipy pomohli k účesu, aký som nemala už roky. Vyskúšaj niektorý z tipov a sľubujem, že budeš svoje vlasy naozaj milovať. :)

 

Ďalšie články od autorky, ktoré by sa ti mohli páčiť:

Prečo je nevyhnutné dopĺňať vitamín D?

Cvičenie a kojenie? Všetko sa dá, ak vieme ako na to!

Chceš podporiť chudnutie? Začni s pitím zelenej kávy.

 

Danka Fráková

Redaktorka vo Fitshaker
Som inštruktorka Aerobiku, Zumby a Interval tréningu. Taktiež som šťastnou maminou dvoch chlapčekov. Prispievanie na blog fitshaker.sk považujem za úžasnú možnosť podeliť sa so svojimi poznatkami a skúsenosťami s ďalšími nadšencami športu a zdravého životného štýlu.
Danka Fráková

Článok bol pridaný dňa 10/04/2015 a zaradený do kategórie: Zdravie   |   Autor: Danka Fráková

Komentáre