Vieš ktorá jarná zelenina by nemala chýbať u teba doma? Využi tieto dary prírody


Príchodom jari sa do našich záhrad a kuchýň dostáva čerstvá jarná zelenina, ktorá má priaznivé účinky pre naše zdravie, je chutná a vďaka nej taniere a misky žiaria pestrými farbami. Dnes si čo to povieme o kalerábe, reďkovke, špargli, mladom hrášku, rebarbore či jarnej cibuľke.

Kaleráb – zásobáreň vlákniny a vitamínu C

O kalerábe sa tvrdí, že pochádza zo Stredomoria a až potom sa rozšíril do severnejších častí Európy. Vznikol v 16.storočí skrížením kapusty a bielej repy. Naše klimatické podmienky mu plne vyhovujú, darí sa mu hlavne na jar a na jeseň. Kaleráb môžeme zaradiť k najzdravším zeleninám. Je super surovinou v teplej aj studenej kuchyni, sú z neho vynikajúce polievky, prívarky a patrí určite aj do jarných šalátov.

Prečo jesť kaleráb?

Kaleráb obsahuje veľa vitamínu C, ktorý zabezpečuje optimálnu hladinu hormónov, veľa karoténu, kyselinu listovú, vitamíny E a B (hlavne B6, ktorý je nenahraditeľný pri syntéze bielkovín), biotín, ktorý je nápomocný našim vlasom a pokožke. Je bohatý na draslík, vápnik, železo, horčík, mangán a zinok. Za zmienku stojí určite aj vláknina v rozpustnej a nerozpustnej forme. Rozpustná forma prispieva k znižovaniu cholesterolu v krvi, nerozpustná chráni pred zápchou a je účinnou prevenciou proti rakovine hrubého čreva.

Okrem toho, kaleráb by sme mali jesť, lebo:

  • podporuje imunitný systém
  • podporuje tvorbu krvi
  • má odvodňovacie účinky
  • pomáha pri chudnutí
  • stimuluje okysličenie organizmu
  • zlepšuje koncentráciu
  • pomáha odbúravať návaly stresu
  • posilňuje srdce
  • dodáva energiu a vitalitu
  • pomáha predchádzať infekciám

jarná zelenina_kaleráb

Ako ho využiť?

Najlepší kaleráb je mladý surový. Môžeš ho nastrúhať či nakrájať do šalátu. Okrem toho sa pridáva aj do polievky, robia sa z neho šťavy, prívarky, placky, zeleninové nátierky. Vieš ho dusiť, pražiť na oleji, variť, zapekať.

TIP: Už onedlho sa môžeš tešiť na recept na zapekaný kaleráb s bulgurom. ;-)

Zatiaľ môžeš kaleráb použiť napríklad v recepte na fantastické pšenové placky s kalerábom, mrkvou a tofu.

Čo si o kaleráboch (ne)vedela…

  • z kalerábu môžeme konzumovať aj jeho listy, ktoré obsahujú omnoho viac vitamínu C a 3x viac vápnika ako buľva
  • aj napriek tomu, že šupka kalerábu môže byť aj fialová, vnútro je vždy biele
  • v susedných Čechách nájdeš kaleráb pod názvom kedluben

kedlubna je po cesky kalerab

Reďkovka – prírodná ochrana proti rakovine

História reďkovky siaha do dávnych čias, a to konkrétne do starovekého Egypta. V tom čase slúžila ako odmena pre biednych otrokov. Dnes je odmenou pre naše zdravie. Nielenže je prírodnou ochranou proti rakovine, ale vďaka množstvu vitamínu C, fosforu, horčíku a draslíku posilňuje imunitu.

Prečo jesť reďkovku?

Reďkovku je vhodné konzumovať pri prechladnutí, pretože zmierňuje kašeľ a hlieny. Tiež je vhodná pri tráviacich ťažkostiach, pretože zmierňuje plynatosť a nadúvanie. Do svojho jedálnička by ju mali zaradiť ľudia s vysokým cholesterolom, ale aj ľudia, ktorí sú vystavení stresu zo skúšky, pretože aktivuje nervy a mozog. :-) Okrem toho, obsahuje vápnik, fosfor, mangán, draslík, horčík, síru, kyselinu listovú, zinok, selén, železo a množstvo vitamínov (B1, B2, B3, B5, B6, B9, C).

Reďkovka sa používa pri liečbe ochorení žlčníka, žalúdka a priedušiek. Táto nenápadná jarná zelenina zmierňuje pálenie záhy, podporuje činnosť pečene, čistí obličky a močové cesty.  Je vhodné ju konzumovať, aj keď sa chceš zbaviť plesní v tele, pretože surová reďkovka ich ničí už na jazyku a sliznici podnebia. A v neposlednom rade, je to super surovina pri chudnutí, pretože zvyšuje tvorbu tráviacich štiav, čím telo dokáže rozložiť a spracovať potravu lepšie.

cervena redkvicka

Ako využiť reďkovku?

Aj pri reďkovke opäť platí, že najlepšia je surová. Hodí sa skvelo do šalátov, ale aj do cestovín, ako obloha k raňajkám, či do praženice.

Pozri si náš tip na vynikajúci jarný šalát.

Čo si o reďkovke (ne)vedela…

  • ak ju necháš uskladnenú v chladničke v nádobe s vodou, tak ti tak skoro nevyschne
  • poznáme viacero druhov reďkoviek, ktoré sa líšia farbou – reďkovka biela, čierna, červená, žltá, fialová, dokonca aj dvojfarebná

ranajky

Špargľa – prírodné afrodiziakum

Špargľa je známa svojim prívlastkom kráľovská. Možno preto, že patrila k obľúbeným jedlám Ľudovíta XIV, no jej korene siahajú do hlbšej histórie, a to až do starovekého Egypta, Ríma a Grécka. Neskôr sa rozšírila do Ázie, Ruska, a tak aj na naše Slovensko. Túto chutnú zeleninu môžeme nájsť v troch farbách, a to v bielej, ktorá je chuťovo najjemnejšia, zelenej a fialovej, ktorá má najvýraznejšiu chuť.

Prečo jesť špargľu?

Podporuje činnosť obličiek, močového mechúra, žlčníka a pečene. Od nepamäti je známym prírodným afrodiziakom, je nízkokalorická (s vyšším počtom bielkovín a vlákniny, no naopak s nižším množstvom sacharidov). Je ľahká a dobre stráviteľná, preto je vhodná aj na večeru, či už samotná, alebo ako príloha k mäsu alebo rybe. Avšak, načo by si mala dávať pozor, je zvýšené množstvo purínu, čo je organická látka, ktorá zvyšuje množstvo kyseliny močovej, a tak pri problémoch s prekyslením organizmu ju treba konzumovať opatrne.

Nezabúdaj aj na to, že ak ti chýba kyselina listová, špargľa je na ňu bohatá.

zelena spargla

Ako využiť špargľu?

Špargľu je najjednoduchšie pripraviť nad parou. Je vynikajúca s omáčkou, prípadne zapekaná s kvalitnou parmskou šunkou. Môžeš z nej pripraviť polievku, napríklad aj v kombinácii s medvedím cesnakom, použiť do slaného koláča quiche, alebo s nimi pripraviť jednoduché cestoviny. Určite bude skvele chutiť aj v rizote alebo zapekaná so zeleninou. Prípadne len tak samotná ako príloha k vajíčku, rybe či mäsu.

Ak máš radšej bielu špargľu, pokojne ju priprav zapekanú v cuketovo-zemiakovej kaši.

Čo si o špargli (ne)vedela…

  • špargľa sa radí k základným zeleninám pri prevencii rakoviny
  • bielu špargľu je potrebné pred varením očistiť, zatiaľ čo zelenú nie
  • ak otrieš o seba 2 špargle, musia vŕzgať

vajicko so sparglou

Mladý hrášok – prírodné anabolikum

Hrášok patrí k najstarším strukovinám, ktorú poznali už v mladšej dobe bronzovej a kamennej. Jeho korene siahajú do Malej Ázie. Do Európy sa dostal pred naším letopočtom, čiže sa v našich jedálničkoch objavuje už krásne dve tisícročia. V stredoveku sa hrášok využíval na odplašenie zlých duchov. Dodnes je hrášok využívaný v ľudovom liečiteľstve na zvýšenie plodnosti.

Prečo jesť mladý hrášok?

Hrášok je bohatý na rastlinné bielkoviny, takže podporuje rast svalov a spevňovanie kostí a tkanív. Navyše je skvelým zdrojom energie. Okrem týchto výhod, zmierňuje hladinu cholesterolu v krvi, normalizuje hodnoty krvného tlaku, zmierňuje obličkové problémy a vďaka obsahu kyseliny listovej je vhodný pre tehotné ženy a ľudí so srdcovo-cievnymi ochoreniami. Podporuje trávenie, telo zbavuje škodlivých látok.

Konzumáciou hrášku do tela prijímame aj vitamíny E, K, C, skupinu vitamínov B. Zároveň hrášok obsahuje aj stopové prvky kremíku, mangánu, fosforu, železa, draslíka a zinku, ktoré sa starajú o elasticitu pokožky.

zeleny hrasok

Ako využiť mladučký hrášok?

Bezpochyby, aj tu platí, že najlepší je v surovom stave. Nie je nič príjemnejšie, ako si lúskať bobuľky priamo do úst. Ak máš rada pestrosť, tak určite použi hrášok v polievočke, skrášli ním rizoto,  použi ho v nákype, zapeč ho s inou zeleninou, urob z neho bochníčky alebo placky. Možností je naozaj neúrekom.

Čo si o mladom hrášku (ne)vedela…

  • keď hrášok varíš, pridaj do vody soľ pre zachovanie farby, prípadne cukor, na potvrdenie sladkosti
  • najlepšie sa kombinuje s mkrvičkou, nielen kvôli chuti, ale vďaka mrkve znáša tráviaci trakt lepšie vysoký obsah vlákniny v hrášku, preto táto zmes nespôsobuje také silné nadúvanie

mlady hrach a mrkva

Jarná cibuľka – liek na nachladnutie

Jarná cibuľka nie je nič iné, ako mladšia verzia bielej cibule. To znamená, že ak zasadíš doma na záhradke cibuľu, na jar z nej máš jarnú cibuľku, no keď ju nevytiahneš hneď, dozreje ti na zrelú cibuľu.

Prečo jesť jarnú cibuľku?

Určite aj pre jej úžasnú chuť. Surová je príjemne sladká, trošku štípe a parádne vŕzga pod zubami. Obsahuje vitamín A, ktorý prospieva zdraviu našich očí, ďalej vitamíny skupiny B, kde napr. také B1 účinne bojuje s únavou a stresom. Má aj vysoký obsah vitamínu C, ktorý sa podieľa na podpore imunity, bojuje proti baktériám a v neposlednom rade má blahodarný účinok na pokožku. Nesmieme zabudnúť ani na vitamín K, ktorý pomáha telu využívať vápnik potrebný na udržanie hustoty kostí. Vitamín C pôsobí ako antioxidant a chráni tkanivá pred poškodením, zatiaľ čo vitamín K kontroluje zrážanlivosť krvi.

V jarnej cibuľke nechýba aj rada minerálnych látok. Nájdeme v nej draslík, vápnik, horčík či železo. Vďaka vysokému obsahu flavanoidov je cibuľka vhodná pri detoxe, ale napríklad aj pomáha pri liečbe prechladnutia. Je preukázané, že cibuľka znižuje krvný tlak a zlepšuje krvotvorbu. Rovnako znižuje hladinu cukru v krvi a napomáha pri tráviacich ťažkostiach. Dokáže skvelo zápoliť s plesňami a baktériami. Naozaj je tých dôvodov, prečo ju konzumovať, neúrekom.

jarna cibula

Ako využiť jarnú cibuľku?

Jarná cibuľka chutí vynikajúco surová. Je príjemným spestrením šalátov, nátierok, prípadne si ňou ozdob uvarené zemiaky, bataty, halušky či ryžu. Cibuľku však môžeš aj tepelne spracovať a primiešať ju tak do cestovín, rizota, či všade tam, kde robíš cibuľový základ.

Jarnú cibuľku pokojne zakomponuj do polievky, napríklad spolu so špargľou a medvedím cesnakom, alebo ich zmiešaj s bielym jogurtom a urob z nej dip na halušky. Určite sa skvele hodí aj do takej praženice na raňajky.

Čo si o jarnej cibuľke (ne)vedela…

  • v ľudovom liečiteľstve sa cibuľka spolu so zázvorom využíva na prípravu čaju proti nachladnutiu a chrípke
  • ak ješ cibuľku aspoň 2x do týždňa, máš o 20 – 30 % nižšie riziko vzniku rakoviny hrubého čreva oproti ostatným

jarna cibulka a rajciny

 

Ktorá zeleninka sa ti páči najviac a stane sa súčasťou tvojej kuchyne?

 

Oplatí sa prečítať:

5 druhov zeleniny, ktoré by si nemala ignorovať

5 x bobuľové ovocie pre krásu a zdravie

7 x ovocie z exotiky

Jana Huzvar

Jana Huzvar

Redaktorka na Fitshakeri
Som 18 ročné dievča, ktoré miluje fitness, beh a celkovo zdravý životný štýl. Rada pečiem a varím, no v kuchyni najradšej experimentujem a vymýšľam si vlastné recepty. Baví ma pretváranie tradičných receptov do fit podoby a o to viac ma teší, keď moje výtvory chutia aj ostatným. Verím, že moje recepty budú chutiť aj vám.
Jana Huzvar

Článok bol pridaný dňa 18/05/2017 a zaradený do kategórie: Stravovanie   |   Autor: Jana Huzvar


Komentáre