Tieto rady ako schudnúť odporúča trénerka so super postavou


Túžiš s horúcimi lúčmi vytiahnuť zo skrine aj sukničky, šortky a šaty, ale ešte sa na to necítiš? Potrebuješ doladiť zopár posledných „detailov“? Alebo chceš aspoň stihnúť do augustovej dovolenky zamakať, čo najviac? Potom sú rady od krásnej trénerky Ľubky pre teba zlatým kľúčom od brány k nádhernému telu! Poradí ti, ako prekonať najčastejšie problémy, ktoré ťa môžu postretnúť, ako kombinovať stravu, cvičenie a mnoho ďalšieho. Nechaj sa inšpirovať :-).

S akými problémami sa v otázke chudnutia najčastejsie stretávaš?

S problémami ohľadne chudnutia sa najčastejšie stretávam u dievčat a žien. Prvou skupinou sú mladé dievčatá vo veku 15-30 rokov, ktoré majú vybudované zlé stravovacie návyky. Ich životospráva pozostáva zväčša z nezdravých jedál v malom množstve.

Druhou problémovou skupinou, s ktorou prichádzam do kontaktu, sú ženy vo veku 40 a viac, ktoré prechádzajú menopauzou a kilá idú prirodzene hore. Rovnako ako v predchádzajúcom prípade je veľmi dôležitá správna a pravidelná životospráva. Spolu s pravidelným cvičením sa dá pomôcť k vysnívanej postave aj týmto ženám. Ak to zhrniem, tak najčastejšou prekážkou v otázke chudnutia je jednoznačne strava a podľa môjho názoru tvorí 80-90 % úspechu v chudnutí.

Myslíš, že si zvyknú ľudia mýliť zdravé potraviny s potravinami, ktoré označujú reklamy a média ako zdravé? Prečo?

Podľa môjho názoru je strava alfa a omega, či už pri redukcii hmotnosti alebo pri naberaní svalovej hmoty. Bohužiaľ, médiá a reklamy majú veľký vplyv na ľudí, a to nielen v otázkach stravovania. Príkladov tu máme hneď niekoľko. Potraviny od celozrnného pečiva, ktoré v konečnom dôsledku nie je až také celozrnné, až po cereálie, ktoré výrobcovia prezentujú ako zdravú výživu s vysokým obsahom vlákniny, pričom pravda je úplne niekde inde. Často sa stretávam s ľuďmi, ktorí sú presvedčení, že ich stravovanie je zdravé, no stále majú problém s úbytkom svojej hmotnosti a nedosahujú výsledky, ktoré by chceli. A prečo tomu tak je? V skratke by som povedala, že je to najmä kvôli pohodlnosti a lenivosti ľudí, ktorí vidia obal (skvelý marketingový nástroj), na ktorom sú odfotené zdravé potraviny a hodia to do košíka. A pritom by stačilo obetovať pár sekúnd na prečítanie tabuľky výživovej hodnoty na každom produkte.

fitshaker-blog-rozhovor-s-fitneskou5

Mnoho ľudí dáva za vinu neznižujúcej sa váhy genetiku, dedičnosť a ochorenia. V koľkých prípadoch je podľa teba príčinou práve tento problém?

Je pravdou, že do veľkej miery ovplyvňuje fyzickú stavbu tela genetika, ale zase nemôžeme sa na to vyhovárať. Sú ľudia, ktorí chudnú alebo naberajú horšie či lepšie, ale cvičenie je o pevnej vôli a odhodlaní ísť si za svojim cieľom. Ja sama som mala zdravotné problémy a úraz s chrbticou ma takmer odstavil od cvičenia, od trénerstva a od mojich snov stať sa pretekárkou vo fitness. No ani to ma neodradilo splniť si svoje sny, a to pomáhať a motivovať druhých. Všetko sa dá! Stačí chcieť!… a robiť pre to niečo :-).

Aký je pri ceste za úspechom správny pomer stravy a cvičenia?

Všetko treba robiť naplno, takže moja odpoveď je 100 % strava a 100 % cvičenie.

Môžu informácie od nekvalifikovaných “odborníkov” spôsobiť spomalenie alebo zastavenie chudnutia?

Z vlastnej skúsenosti viem, že 100 ľudí, 100 chutí. Moja nejedna skúsenosť ma naučila, že treba počúvať hlavne svoje vlastné telo. Ono ti dá varovné signály vždy, keď sa mu niečo nepáči. Aké dobro robíš, také sa aj vráti v podobe progresu. Nikto učený z neba nespadol. Nechaj si poradiť a potom je len na tebe či radu prijmeš.

12998546_1681957518735847_8938756075132382854_n

Mnoho žien sa bojí tukov. Majú dôvod?

Nie je tuk ako tuk. Sú potraviny, ktorých nutričná hodnota je doslova žiadna, ako sú chipsy, vyprážané nezdravé jedlá, jednoduché sacharidy v podobe koláčikov, dobošiek a podobne. Naopak sú tu, ale potraviny, ktorých nutričná hodnota je kvalitná. Zdravé tuky, ktoré si môžeš bez výčitiek dopriať (takmer) hocikedy. Sú to oriešky, treska, losos, tuniak, avokádo, arašidové maslo a podobne. Keď tieto zdravé tuky prijímaš s rozumom, budú mať lepší efekt, ako tie nezdravé. Takže ďalšia moja rada znie: Všetko s mierou.

Podobne je to aj so sacharidmi. Je dôvod na strach a ich obmedzovanie?

Sacharidy. Veľmi dôležitý zdroj potravy, ktorý nesmie chýbať v jedálničku nikoho z nás. Sacharid evokuje zdroj energie pre fungovanie človeka v bežnom živote. Ako som spomínala pri tukoch – nie je tuk ako tuk a to isté platí aj pri sacharidoch. Nie je dôvod sa ich báť a rovnako absurdné je ich úplne odstaviť. Prečo? Na to ti odpoviem len jedným slovom – polysacharidy, tzv. zložené cukry, sú hlavným zdrojom energie a vlákniny. Ryža, celozrnné cestoviny, zelenina, ovocie. Určite sa ti telo poďakuje viac za krásne sladučké mango než za celú čokoládu. Moja rada? Ľudské telo ako všežravec potrebuje prijímať všetko, no zhrešiť sa dá aj zdravo :-).

fitshaker-blog-rozhovor-s-fitneskou2

Má na chudnutie vplyv veľkosť porcií? Z čoho si môžeme dopriať a z čoho radšej ubrať?

Samozrejme. Je rozdiel najesť sa ráno, cez deň nejesť nič a večer zjesť celú chladničku. Lepšie je začať deň raňajkami, pokračovať desiatou, obedom, olovrantom a ukončiť ho zdravou večerou. Radšej menšie porcie, ale častejšie. A s časovým odstupom aspoň 2-3 hodín.

Čo hovoríš na to, že po 18:00 hod. by sa nemalo jesť?

S touto otázkou som sa stretla už veľa krát. A vždy som sa na tom len pousmiala. Nie je nič horšie, ako dovoliť telu ísť spať hladné, keď jeho posledné jedlo bolo napríklad o 17:00 hod. To, že budeš telo trýzniť hladom mu len ublíži a ono ti to dá pocítiť v podobe únavy, malátnosti a nervozity. Večera by mala byť ľahká – vynechať tuky, sacharidy a dať telu bielkoviny v podobe tvarohu, cottage cheese, bielok so zeleninkou, jogurtu alebo nejakého dobrého zeleninového šalátu. Telo sa ti za to poďakuje viac, ako za vyjedanie maškŕt pred telkou.

11246592_1680619145536351_847126450392421362_n

Akú kombináciu silového tréningu, kardia, cvičenia doma a ďalších by si odporúčala, aby sa výsledky začali čím skôr objavovať?

V prvom rade nič nejde čím skôr. Všetko potrebuje svoj čas a obzvlášť pri cvičení. Cvičenie nie je šprint. Nič netreba uponáhľať. Akú záťaž telu dáš, takú regeneráciu v podobe spánku a odpočinku mu musíš vrátiť. Čo sa týka cvičenia, je to individuálne. Človek na sebe sám musí zistiť, čo mu najviac sedí. Od dvíhania záťaží, cez kardio ako beh, bicyklovanie, rýchlu chôdzu, korčulovanie až po skracovačky doma v obývačke. Keď využiješ zo všetkého niečo, na škodu to určite nebude.

Môže chudnutie brzdiť aj stereotyp pri cvičení a v strave?

Zmena nikdy nie je na škodu, a to platí aj pri cvičení aj strave. Keď vidíš, že tvoje telo už stagnuje, nemení sa tak ako by si chcela, neboj sa zmeny v tréningoch. Obmieňaj cviky, zvyšuj náročnosť a intenzitu cvičenia. A strava? Nie je nič horšie ako jednotvárnosť v stravovaní. Telo najmä pri fyzickej záťaži potrebuje prijímať všetky zdroje potravy od sacharidov, cez bielkoviny až po tuky, o ktorých sme už hovorili.

dessert-447165_1280

Čo sa oplatí sledovať ako výsledok? Hmotnosť, miery alebo iné ukazovatele?

Zrkadlo :-).

Môžu faktory ako stres, škola alebo práca ovplyvniť cestu za vysnívaným cieľom?

V niektorých prípadoch je to naozaj pravda. Dnes je to tak, že človek sa za všetkým naháňa. Či už je to v práci alebo v škole vzniká z toho stres, vyčerpanosť a rôzne iné horšie zdravotné problémy. Veľa ľudí si nevie nájsť čas sami na seba a spraviť pre svoje telo niečo dobré, za čo sa mu poďakuje. To je z môjho pohľadu trénerky obrovská škoda. No na druhej strane, poznám prípady, kedy u ľudí veľkú úlohu zohráva práve pohodlnosť. Zvykli si prísť z práce domov, sadnúť si pred televíziu, počítač, vyložiť si nohy a premýšľať, že by mohli trošku zmeniť svoj život a niečo pre seba spraviť. No premýšľanie nestačí. Zmenu nedosiahnu so založenými rukami.

Dôležité je povedať si: ,,Ja to chcem! Chcem to dosiahnuť a spravím pre seba maximum.“ Pre mňa jeden veľmi múdry a úspešný človek raz povedal: „Po rebríku úspechu nevyleziete s rukami vo vreckách”. Takže moja rada pre všetkých, ktorí rozmýšľajú ako spraviť zmenu je: Keď niečo skutočne chcete, obetujte tomu všetko – vašu pohodlnosť, svoj voľný čas, vyhrávajte nad prekážkami, ktoré vám život postaví do cesty. Nikdy sa nezobúdzajte s pocitom “dnes nie, spravím to zajtra, lebo to zajtra už nemusí prísť.”

vegetables-760860_1280

Aké potraviny by mali byť alfou a omegou jedálnička každého, kto sa pokúša znížiť svoju hmotnosť?

Na mnohých blogoch píšu o delenej strave, diétach od výmyslu sveta, o tom ako neprijímať žiadne tuky a podobne. Či už pri znižovaní hmotnosti alebo naberaní svalov v žiadnom prípade nezabúdajme na pitný režim. Nemám na mysli sladené vody, ktoré ešte viac vysúšajú, ale na čistú pramenitú vodu. Čo sa týka stravy, mala by obsahovať vlákninu, polysacharidy, zdravé tuky a bielkoviny. Z každého rožku trošku.

S akými otázkami sa stretávaš najčastejšie?

Pri nejednej klientke, som sa stretla práve s dvoma otázkami: „Keď budem cvičiť silovo, budem vyzerať ako chlap?“ a „Keď budem prijímať tuky, priberiem?“

Odpoviem ti na obe otázky veľmi stručne. Nie a Nie. To, že žena máva silové tréningy, cvičí s činkami a používa väčšie váhy, neznamená, že bude mať telo ako chlap. Budeš sa cítiť fyzicky silnejšie a lepšie. Medzi ženskou kulturistikou a tým, keď žena cvičí sama pre seba je veľký rozdiel. Nadobudnúť kvalitnú svalovú hmotu je behom na dlhú trať. Ak žena naberie minimum svalovej hmoty, spáli viac tukov a bude štíhlejšia. Takže dievčatá, nebojte sa činiek, ťažších váh a silových tréningov – silná žena = atraktívna žena :-).

12898297_1673855189546080_5968114139354929618_o

Ľubke ďakujeme za rozhovor a všetok čas, ktorý si na nás našla a z celého srdca prajeme, aby sa jej podarilo dosiahnuť všetky vytúžené ciele, na ktorých tak tvrdo pracuje :-).

 

Ďalšie články, ktoré ťa budú baviť:

Ako si udržať peknú postavu aj počas leta?

4 super efektívne cviky na krásne bruško

5 x last minute tipy na schudnutie

Barbora Línek

Barbora Línek

Popri neľahkej škole a práci si vždy nájdem čas na cvičenie. Prekvapivo mám silový tréning i kardio rovnako rada. Písanie článkov je mojou záľubou od základnej školy, kedy som sa začala zúčastňovať rôznych súťaží a pokračovala som v tom až kým som nenastúpila na vysokú. Baví ma varenie a pečenie bez alergénov a zbytočných kalórií. Snažím sa tak potešiť rodinu, zákazníkov v obchodíku so zdravou výživou, kamarátov, ktorí sa tiež venujú cvičeniu i ľudí, ktorí ma sledujú na sociálnych sieťach.
Barbora Línek

Článok bol pridaný dňa 17/07/2016 a zaradený do kategórie: CvičenieStravovanie   |   Autor: Barbora Línek


Komentáre