Ashtanga joga lieči skoliózu či detoxikuje organizmus. Ďalšie jej liečivé účinky ťa prekvapia!


Joga je v dnešnej západnej kultúre nesprávne chápaná a interpretovaná. Veľa ľudí, ktorí jogu cvičia, končia svoj jogový rozhľad a učenie pri fyzickom cvičení – ásanach. Joga znamená spojenie v každom slova zmysle. Predovšetkým spojenie so sebou samým a životnými princípmi. Zároveň predstavuje nástroj na prežitie zdravšieho, vyrovnanejšieho a dlhšieho života. V dnešnom príspevku si povieme čo to o ashtanga joge (správne čítaj aštanga). Ashtanga sa dostala na západ v 70. rokoch 20. storočia, kedy sa ju David Williams so svojou vtedajšou partnerkou Nancy Gilgoff ako prví “západniari” naučil v Mysore v Indii od Pattabhi Joisa. Následne pozvali Pattabhi Joisa do USA a tak sa doslova bleskovým tempom dostala do celého sveta. Poď o nej zistiť viac. ;-)

Najdôležitejší je dych

Používa sa špecifický štýl dýchania. Volá sa “Free Sound Breathing”, čo znamená “voľný hlasný dych”. Je odrazom emócií. Keď sa naučíš ovládať dych, naučíš sa ovládať svoje telo aj myseľ. Zvuk dychu je dôležitý. Počúvaš ho počas celej doby cvičenia a dáva ti odpoveď na kvalitu cvičenia. Dĺžka jedného nádychu by sa mala vždy rovnať nasledujúcemu výdychu. Nikdy nezadržiavaš dych. Dýchaš vždy iba do pľúc, teda do hrudného koša, nie do brucha.

Voľný hlasný dych je hrejivý štýl dychu, poháňa vnútorné teplo. Telo sa počas cvičenia začne značne potiť. Každý výdych odvedie z tela cez pot oveľa viac toxínov ako pri bežnom dýchaní.

vyskusaj astangu

 

Ashtanga joga a jej liečivé účinky

  • odstraňuje dlhotrvajúce bolesti, bolesti po úrazoch
  • lieči skoliózu
  • zabraňuje osteoporóze
  • detoxikuje organizmus
  • vyplavuje toxíny a čistí tráviaci trakt
  • posilňuje svaly, nervový a kardiovaskulárny systém (v určitých etapách tep vybieha vyššie ako pri behu)
  • povzbudzuje aj lymfatický systém
  • odbúrava tuk (pri hodine poctivého cvičenia sa spáli až cez 500 Kcal)
  • zvyšuje koncentráciu
  • čistí a zväčšuje kapacitu pľúc
  • predlžuje svalstvo a svalové úpony
  • otvára kĺby – zameriava sa hlavne na bedrovú oblasť, kolená, stehná a členky
  • predlžuje všetky hlavné svalové partie
  • posilňuje telo

Hlavnou súčasťou asán  sú predklony. Spolu s otváracou a zatváracou sekvenciou obsahuje niečo cez 70 ásan a jej cvičenie trvá približne 90 minút.

astanga joga

 

Čo na jogu potrebuješ?

Obliecť si treba čo najpohodlnejšie oblečenie. Najlepšie sú dlhé vzdušné gate a pohodlné tričko alebo tielko. Cvičí sa naboso. Základom celej výbavy na jógu je podložka na jógu. Musí to byť špeciálna podložka, vyrobená z gumeného materiálu, ktorá je nešmykľavá. Karimatky sú vyrobené z plastovej peny a šmýkajú sa a pri joge sa môžeš pošmyknúť a ľahko prísť k úrazu. Z hygienických dôvodov je vhodné mať vlastnú jogamatku, pri tomto type jogy sa extrémne potíš. Pred hodinou je potrebné sa úplne odmastiť, vyčistiť si ruky a nekrémovať sa.

benefity astanga jogy

 

Pre koho je ashtanga joga určená?

Pre každého, kto sa nebojí použiť trochu sily a spotiť sa. Ako uvádza pán Jois: “Iba leniví ľudia si neuvedomujú výhody ashtanga jogy.” Musíš sa však pred hodinou pripraviť na to, že je to náročné cvičenie. Stane sa, že na hodinu prídu ľudia s predstavou jemnej meditácie a potom sú prekvapení.

Náročnosť ashtangy ťa nemá od cvičenia odradiť, práve naopak – motivovať.

Sila, ohybnosť, koncentrácia, rovnováha, správne dýchanie, to všetko sa buduje praxou. Preto je tento druh jogy vhodný aj pre začiatočníkov, každý ide svojím tempom. Môžu ju cvičiť aj tehotné, majú individuálny prístup. Cvičenie sa pre nich odporúča po prvom trimestri. Vek a telesné proporcie tiež nemajú limit.

ashtanga joga

 

Rady na záver k cvičeniu:

  • na cvičenie si daj oblečenie z prírodného, alebo pružného a savého materiálu, ľahké a pohodlné
  • pred cvičením: nejedz hlavné jedlo 3 hodiny pred začatím hodiny a nepi veľké množstvo vody tesne pred hodinou
  • po cvičení: nepi 15 minút a nejedz pol hodinu kvôli zachovaniu tepla v tele
  • po cvičení: chvíľu oddychuj a prikri sa
  • necvič prvé tri dni menštruačného cyklu

 

Aj medzi našimi cvičeniami na Fitshakeri nájdeš niektoré druhy jogy. Vyskúšaj, či sa ti joga bude páčiť. ;-)

 

O joge sa dočítaš aj v nasledujúcich článkoch:

Typy jogy, poznáš ich všetky?

Zbav sa bolesti v krku pomocou jogy

Tréning jogy na posilnenie imunity

Adela Jasenovcová

Adela Jasenovcová

Som mama dvoch dcér na plný úväzok, ktorá sa nechce zmieriť s tým, že na bruchu nemá tehličky. Milujúca svoje deti, no stále s potrebou realizovať sa. Neúnavný bojovník a nekompromisný optimista. Keď ľudia vravia "čo si pipi?!", práve začínam. Vyvraciam mýtus, že dojčiace ženy po pôrode by nemali športovať. Po šestonedelí som sa v oboch prípadoch vrátila k behu. Predtým som precvičovala Zumbu, viedla vlastné fit štúdio, mám certifikát Ministerstva školstva inštruktorky aerobiku. Vypínam pri ashtanga joge, po piatom kilometri na cyklistickom trenažéri, ale aj v lese so psom a rodinou. Píšem a čítam, živím dušu hudbou a dobrými filmami.
Adela Jasenovcová

Článok bol pridaný dňa 16/06/2017 a zaradený do kategórie: CvičenieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Adela Jasenovcová


Komentáre