Ako byť fit aj po 60tke? Rozhovor s Dáškou o tom, že vek je len číslo


Prednedávnom som dostala príležitosť urobiť rozhovor s jednou úžasnou osôbkou. A prečo chceme aby si si ho prečítala aj ty? Pretože táto žena môže byť mnohým z nás inšpiráciou a návodom na iný zdravší život. Taktiež je dôkazom toho, že vek je len číslo a stačí len chcieť a všetko sa podarí. Pohodlne sa usaď a pod spolu s nami načerpať inšpiráciu a odhodlanie od pani Dagmar. :-)

Ste naozaj obdivuhodná žena. Veľmi sa tešíme, že sa do našich výziev zapájajú všetky vekové kategórie. Povedzte nám na začiatok, koľko máte rokov a či ste počas celého života aktívne športovali?

Čo sa týka veku, nejako zvlášť to neprežívam. V októbri som mala 60, ale nezmenilo sa nič. Vek je len číslo. Je to rovnaké ako keď som mala 30, 40, či 50. Nemám pocit, že by som menej vládala. Schody na 2. poschodie behám, nemávam bolesti hlavy, nebolí ma chrbát, ani nohy. Nemám žiadne zdravotné ťažkosti a ešte mám aj všetky zuby. ;-)

Či som aktívne športovala? Vlastne áno. Vyrastala som v Bratislave a od malička som navštevovala balet, gymnastiku a ďalšie športové krúžky. Ako deti sme veľa času trávili na dvore a stále sme sa na niečo šplhali, či z niečoho viseli dolu hlavou.

Loptové hry boli samozrejmosťou.

V zime mal takmer každý dvor svoje ľadové klzisko a hrali sme hokej. Od malička sme v lete chodili plávať na Lido k Dunaju, či na jazerá. Potom prišli vodné športy, veslovanie, vodná kanoistika a horská turistika – hrebeňovky, chvíľočku horolezectvo, zimné športy. Aktuálne som prepadla Nordic Walkingu, nikdy by som neverila, že kým sa naučíte mávať správne s paličkami a skoordinovať celé telo, že to dá aj dosť zabrať!

Minulý rok som vyskúšala snežnice vo Vysokých Tatrách. Bolo to super! Pilates je rovnako nesmierne dôležitý, ale len pod vedením odborníka. Tenis som začala hrať až s dcérou, keď som mala asi 35. Neskôr ako štyridsaťtri ročná som objavila in-line korčule a úžasne miesto na šport a relax, dunajskú hrádzu. Každý rok sa teším na jar, keď ich po zime opäť oprášim a vyrazím smerom na Rusovce, Čuňovo.

vek je len cislo

 

Pre mnohé z nás je ťažké začať s cvičením, čo motivuje vás? Čo je váš hnací motor?

Čo ma motivuje? Jednoznačne k životu potrebujem pohyb. Keď mi je zle, mala som ťažký deň, alebo niečo potrebujem v hlave vyriešiť idem cvičiť, behať, korčuľovať a dostanem to zo seba. Neznášam napätie a toto je spôsob, ktorým ventilujem problémy. Zadefinovala by som to ako potrebu vnútorného pokoja, ktorý viem týmto spôsobom dosiahnuť. Jedy sa z tela vyplavia, nastúpia endorfiny a ten pokojný spánok po cvičení sa nedá ničím nahradiť.

Roky mám stabilnú váhu.

Ide hlavne o to, či je telo zmľandravené alebo spevnené. A po novoročnej výzve, je jednoznačne spevnené!

cvicenie pre starsie

 

Vieme, že ste sa zúčastnili našej novoročnej výzvy. Aké sú vaše pocity? Ktoré cvičenia ste si obľúbili a pri ktorých ste vážne prekonávali samú seba?

Výzva bola super! Som rada, že takýto projekt existuje. Neprepadla som nadšeniu z fitness klubov a posilňovní, i keď som sa veľmi snažila a mnohé som navštevovala. Na Fitshakeri mi vyhovuje možnosť rozhodnúť sa, kedy si zacvičím, podľa nálady si vyberiem druh cvičenia, nikomu sa nemusím prispôsobovať a hlavne, celý priestor pri cvičení je môj a môžem nahlas odvrávať inštruktorke..:-)))

Vo výzve som si obľúbila intervalové dynamické tréningy. Mám rada cvičenia s Oľgou Bartalskou, Leou Grančič  i Jankou Jánošíkovou. S ňou sa hádam najviac, občas rozpráva a nepočíta. Najmä po cvičeniach s Oľgou a Leou som odfukovala a bola infarktovo-bordová, skapínajúca na karimatke a rozmýšľala som, kto ma odtiahne do kúpeľne. Keď to nakoniec dáš, hoci tomu na začiatku neveríš, ani keď na teba inštruktorka hučí z obrazovky, že to dáš, je to skvelý pocit !!!

 

 

Zaujímalo by nás, či výzva ovplyvnila aj vaše stravovacie návyky. Dozvedeli ste sa niečo nové, čo aj doteraz dodržiavate?

Pre mňa najdôležitejšie informácia a zmena boli sacharidy. Ovocie dopoludnia, proteíny, zelenina popoludní. A objavila som skvelé recepty!!! Vyskúšala som sladké aj slané. Sú rýchle jednoduché a chutné! Spĺňajú všetko, čo od prípravy dobrého jedla očakávam.

 60rocna dagmar

 

Všetkých nás asi najviac zaujíma nakoľko úspešná bola táto zmena? Aký úbytok ste zaznamenali na váhe či na centimetroch?

Na váhe som úbytok nespozorovala, ale to ma neodradilo.

Nie ručička na váhe vám ukáže to, čo pravidelným cvičením robíme pre seba a svoje zdravie, ale kondička, zdravie a vyformované telo.

Ale predsa… to, čo sa neukázalo na váhe, sa ukázalo v obchode pri kúpe oblečenia. Zadosťučinením za vytrápenie sa pri výzve je o jedno číslo menšia konfekčná veľkosť! A to predsa poteší, aj keď sa ručička na váhe nepohla. Keď nejaký deň vynechám, chýba mi to. Aktuálne pokračujem vo výzve do plaviek 2017 a budem aj v ďalších, ak ich Fitshaker pripraví.

 

Čo si myslíte o tom, že pre mnoho žien je vek len výhovorkou na to, prečo nezačať cvičiť?

Už 11 rokov sa vo voľnom čase venujem vekovej kategórii 50+ v rámci nášho občianskeho združenia. Na medzinárodných projektoch mám možnosť stretávať ľudí od 50 do 90 rokov. Ak ste predtým nikdy pravidelne necvičili, tak je dôležité začať s cvičením pred dosiahnutím päťdesiatych rokov. A teda kontinuálne pokračovať vo fyzických a mentálnych aktivitách do kedy je to len možné a nepoľavovať. Čím lepší svalový tonus, tým krajšie a zdravšie telo, odolné voči úrazom, bolestiam chrbtice, zlomeninám.

Cvičenie a pohyb posilňujú rovnováhu, správne držanie tela a v neposlednom rade sebavedomie a pocit istoty. Žiadne ovisnuté bruchá, ochabnuté ramená ale zdravie a vždy spokojný pohľad do zrkadla. Cvičenie nie je nadštandard, cvičenie je povinnosť a zodpovednosť voči nášmu telu a zdraviu. Aj keď je telo prirodzene lenivé, nechce sa mu vydávať energiu a nájde si milión výhovoriek, prečo sa nehýbať. Stane sa aj, že vás chladnička bude volať na nočné hody, ktoré zostanú len medzi vami.

Nikdy nie je neskoro začať s aktivitami, len čím neskôr, tým je cesta k výsledku tŕnitejšia a bolestivejšia. Ale výsledok stojí vždy za to!

rozhovor o sporte

Prostredníctvom tohto článku môžete motivovať mnohé ženy k tomu, že športovať sa dá v každom veku. Chceli by ste im niečo odkázať?

Dámy, je to len o Vás. Cvičiť s Fitshakerom doma, v intimite svojej izby, kde svieti len obrazovka monitora, môže úplne každá. Nie je na čo sa vyhovárať. Stačí pustiť video a cvičiť. Možno to bude zo začiatku boj, no výsledky určite milo prekvapia.

preco cvicit doma

 

Úsmev. Presne ten som mala celý čas na tvári, keď som písala tento článok. Táto dáma mi veľmi učarovala. Jej pozitívna energia, zmysel pre humor a tá ľahkosť akou prekonáva prekážky je úžasná. Verím, že podobných ľudí ako je pani Dagmar, je na svete veľa. Pretože nám môžu byť všetkým veľkým príkladom. ;-) Dáške ďakujeme krásne za rozhovor.

 

Páči sa ti článok? Nezabudni ho ZDIEĽAŤ aj svojim kamarátom.

 

Na našom blogu nájdeš aj ďalšie inšpiratívne rozhovory, ako napríklad:

Rozhovor s Adelou Banášovou o stravovaní

Rozhovor so Stankou Soolovou – šťastnou ženou

Rozhovor s Monikou Šrenkelovou o diastáze

Veronika Kašická

Veronika Kašická

Redaktorka na Fitshaker
Ako maskérka v divadle sa stretávam s mnohými vecami, ktoré obsahujú veľa chémie. Preto sa snažím o presadenie prírodnej kozmetiky a zdravého jedla aspoň v osobnom živote. Hľadanie a vytváranie nových veci pre telo a pleť z ingrediencií, ktoré nám ponúka sama príroda je moje veľké hobby. Verím, že jedného dňa si ľudia opäť všimnú, že kvalitné a zdravé prípravky na telo, tvár či vlasy sa dajú pripraviť aj doma bez zruinovania peňaženky.
Veronika Kašická

Článok bol pridaný dňa 19/06/2017 a zaradený do kategórie: CvičenieStravovanieVšeobecnéZdravie   |   Autor: Veronika Kašická


Komentáre